10 maart 2015

Eddy van Hijum en Agnes Mulder bezoeken Nieuwleusen Synergie

Gedeputeerde en CDA-lijsttrekker Eddy van Hijum bezoekt woensdag 11 maart samen met CDA Tweede Kamerlid Agnes Mulder en kandidaat-Statenlid Herman Zwart (nr. 13) uit Dalfsen coöperatie Nieuwleusen Synergie.

Vanuit de energiecooperatiegedachte is er aandacht en inspanning op het gebied van lokale energie-initiatieven, zoals besparing zon en wind. Ook zet Synergie zich in voor de energieneutrale campus in het middengebied in Nieuwleusen met onder andere een sporthal, MFA, huisvesting van scholen en bibliotheek.

Nieuwleusen Synergie is een multipurpose coöperatie vanwege de brede doelstellingen ten aanzien van leefbaarheid van het dorp en het buitengebied. Nieuwleusen Synergie is in de optiek van het CDA een prachtig voorbeeld van verduurzaming en grote betrokkenheid van inwoners. Agnes Mulder zet zich in de Tweede Kamer sterk in voor decentrale energieopwekking en coöperaties. Ze schenkt hierbij vooral aandacht aan de knelpunten die hier bij komen kijken, zoals de beperkingen als gevolg van de postcoderoos.

De CDA delegatie gaat in de Kringloopwinkel Deuroe Veuroe (de Grift 17, Nieuwleusen) van 8.30 tot 9.30 uur in gesprek met vertegenwoordigers van Nieuwleusen Synergie, waarbij voorbeeldprojecten en de aanleg van glasvezel aan de orde komen.

Nieuwleusen Synergie bestaat sinds 2012 en heeft als motto 'Deur ons en veur ons'. Inmiddels zijn er diverse mooie initiatieven van de grond gekomen. Het CDA heeft daar veel waardering voor.

Ook aanwezig zijn Arend Jan Schuurman en Arno van Dijk (kandidaat-Statenleden op plek 23 en 24). Tevens is aanwezig CDA lijsttrekker voor de verkiezingen van het waterschap Groot Salland Henk Oegema uit Dalfsen.