02 april 2018

GroenLinks en CDA bezorgd over vervuilde NAM-locatie naast ‘Weerribben-Wieden’

GroenLinks en CDA in Provinciale Staten van Overijssel vragen opheldering over een vervuilde NAM-locatie, gelegen op steenworp afstand van Nationaal Park Weerribben-Wieden. Beide partijen willen van het provinciebestuur weten of zij bereid is zich in te zetten voor een spoedige sanering van deze vervuilde plek. Woordvoerder Energie en Milieu Bouwien Rutten: "Wij vrezen voor een ernstige verontreiniging pal naast Nationaal Park Weerribben-Wieden. Die verontreiniging willen we zo snel als mogelijk is, gesaneerd zien."

Forse lijst verontreinigingen
Deze vervuilde NAM-locatie maakt onderdeel uit van een forse lijst van verontreinigingen als gevolg van de gaswinning in Overijssel. Deze voormalige winlocatie van de NAM wordt al lang niet meer gebruikt. Ontmanteling en sanering van deze locatie laat vooralsnog op zich wachten. GroenLinks en CDA willen dat het grondwater en de grond worden schoongemaakt, en roepen het provinciebestuur op zich daarvoor in te zetten.