29 september 2018

Het provinciale cultuurbeleid werpt zijn vruchten af

Na vijf maanden van restauratie ging de Plaskerk in Raalte weer open. De muurschilderingen, die echt toe waren aan restauratie, zijn weer te bewonderen door het publiek.  Vertegenwoordigers van de monumentale protestantse Plaskerk in Raalte vroegen, tijdens een cultuurbijeenkomst die wij organiseerden,  aandacht voor de dreigende teloorgang van de muurschilderingen. Ondanks de vele kerkelijke acties en het aanboren subsidiefondsen leek het onmogelijk de financiën rond te krijgen. De culturele provinciale subsidieregeling “Het verhaal van Overijssel” bood kansen die maximaal zijn benut.

Samenwerking
"Om de muurschilderingen te kunnen behouden was een mooie samenwerking ontstaan tussen de Protestantse gemeente Raalte, Stichting Archivariaat Bentinck - Schoonheten, Landschap Overijssel, de gemeente Raalte en de provincie Overijssel. Aan CDA gedeputeerde Eddy van Hijum, als vervanger van Hester Maij, de eer vanaf de kansel de opening te verrichten van zowel de kerk als de prachtige tentoonstelling over de geschiedenis van de  kerk en omgeving. We feliciteren de kerkelijke gemeenschap en vooral de vrijwilligers van de Plaskerk van harte met het bereikte resultaat" aldus woordvoerder Jeroen Piksen.