28 november 2018

Kansen voor energie bij versterking dijk tussen Olst en Zwolle

Het waterschap heeft besloten de dijk langs de IJssel tussen Zwolle en Olst de komende jaren te versterken. Naast de reguliere werkzaamheden aan de dijk, wordt er ook gekeken op welke wijze er een bijdrage geleverd kan worden aan de energietransitie. Dankzij een initiatief vanuit de CDA-fractie van de gemeente Olst-Wijhe en door vragen van de Statenfractie van het CDA gaat de provincie nu verkennen welke ideeën kansrijk zijn. Bouwien Rutten, woordvoerder Energie en Milieu, is enthousiast: “Er zijn plannen om te kijken op welke manier energie opgeslagen kan worden in de dijk. Bij deze vorm van energieopslag hoeft er landschappelijk niets toegevoegd te worden, maar gebruiken we bestaande mogelijkheden. Dit kan op nog veel meer plekken in Nederland onderzocht worden!”

Kijk meer naar energiekansen bij infraprojecten
Het versterken van de dijk is een heel groot project waar veel bij komt kijken en waar keuzes moeten worden gemaakt hoe dat te doen. Het CDA vindt dat je bij de aanleg van dat soort projecten moet je kijken of er zogenaamde meekoppelkansen zijn. Het waterschap Drents Overijsselse Delta is daartoe bereid. Tot nu toe was gekeken naar zaken zoals fietspaden en parallelwegen, maar niet naar kansen vanuit de energieopgave, zoals het opwekken of opslaan van energie. Woordvoerder Verkeer en Vervoer Bart van Moorsel is positief over de aanpak van het waterschap: “Als je grote infraprojecten ontwerpt zou je eigenlijk altijd moeten kijken welke energiekansen er zijn. Het verkennen van de mogelijkheden bij de versterking van de dijk tussen Olst en Zwolle is een mooi resultaat van samenwerking tussen CDA-fracties maar ook tussen verschillende overheden.”