10 maart 2018

Kwaliteitsteam en maximale transparantie eerste stap naar rust in geitendiscussie

In de Statenvergadering van 7 maart werd gesproken over het risico op longaandoeningen vooromwonenden van geitenhouderijen. Centraal stond de doorberekening die de GGD IJsselland maakte over de Overijsselse situatie. De doorrekening heeft geen informatie opgeleverd over concrete ziektegevallen, maar geeft wel een beeld van een verhoogd risico in Overijssel op dit moment. Helaas kan de doorrekening niets zeggen over mogelijke oorzaken. We weten dus ook niet of het aantal dieren de oorzaak van een verhoogd risico is. Het CDA hoopt dat het landelijke onderzoek van het RIVM duidelijkheid geeft en waar nodig handvatten biedt voor het nemen van treffende maatregelen als dat nodig blijkt. Tot dusver wijst niets erop dat een Overijsselse stand-still voor uitbreidingen en/of nieuw-vestigingen mogelijke risico’s uitbant. Het CDA is daarom geen voorstander van dergelijke maatregelen. Daarom heeft daarom de voltallige fractie tegen de motie van de PvdA gestemd.

Transparantie
Waar we als CDA wel voorstander van zijn is het versterken van de positie van het Kwaliteitsteam Agro &Food Er is in de Statenvergadering afgesproken dat het kwaliteitsteam Agro & Food, een team met experts, ingeschakeld wordt bij alle substantiële veranderingen bij geitenhouderijen. Zij betrekken zij in hun adviezen ook de mogelijkheden van kwaliteitsverbeteringen zoals stalaanpassingen. Ook omwonenden van geitenhouderijen kunnen het kwaliteitsteam inschakelen. Gemeentes en provincie kunnen de adviezen betrekken in hun afwegingen al dan niet een vergunning af te geven. Daarnaast heeft het CDA ervoor gepleit dat er zo transparant mogelijk wordt gecommuniceerd en dat alle beschikbare informatie, ook over eventuele risico’s , wordt gedeeld. Gedeputeerde Maij gaf aan dat zij hier ook groot voorstander van is en dit ook zal oppakken.