17 februari 2017

Ondernemers en CDA Steenwijkerland vragen aandacht voor onderwijs en cultuur

Donderdag bracht de CDA-Statenfractie een werkbezoek aan Steenwijkerland. Samen met de Business Club Steenwijkerland en het CDA-Steenwijkerland werd het innovatieve transportbedrijf Jan Krediet en de bouwplaats van het museum 't Olde Maat Uus bezocht. Steenwijk wil meer doen om jongeren te binden en te boeien in eigen gemeente. Het CDA-Statenlid Marco van de Vegte beaamde dat in de kop van Overijssel de bevolkingskrimp is ingezet en dat dit op termijn de leefbaarheid en vitaliteit van de streek ondermijnt.

HBO onderwijs
Het bedrijfsleven heeft nu al moeite om de ongeveer 27 hbo stageplaatsen in te vullen. Daarom leeft de sterke wens dependances van middelbaar, maar vooral hoger beroepsonderwijs in Steenwijk gevestigd te krijgen. Waarschijnlijk komt  één van de drie huidige gebouwen voor voortgezet onderwijs beschikbaar en een nieuwe onderwijs instelling biedt mooie kansen voor de gemeente.

t Olde Maat Uus
Ook de bouwplaats van boerderijmuseum 't Olde Maat Uus Giethoorn  dat wordt uitgebreid met o.a provinciale steun, werd bezocht. Dit museum wordt geheel gerund door ruim 100 vrijwilligers: "Niemand ontvangt ook maar één cent", zo meldde de voorzitter Gerrit Meutgeert. De provincie Overijssel investeert jaarlijks miljoenen in toerisme en recreatie. Ook voor kleinschalige culturele evenementen zijn subsidies beschikbaar. Ook werd aandacht gevraagd voor de toeristische potenties van De Kunstbunker, te Paasloo die in bezit is van de provincie Overijssel.

De CDA-Statenfractie wil weten wat er in Overijssel leeft en belangrijk wordt gevonden en legt daarom werkbezoeken af. Bijzondere aandacht is er altijd voor economie, vrijwilligerswerk en de samenleving als geheel.