25 mei 2018

Op korte termijn bijeenkomst met alle betrokkenen over nieuwe zoutwinning Enschede

Het CDA Overijssel heeft het initiatief genomen om een informatiebijeenkomst te organiseren in Enschede over de nieuwe zoutwinning die daar is gepland. Dit initiatief wordt gesteund door Groen Links, D66 en de ChristenUnie. Deze week werd duidelijk dat er al in 2014 een vergunning is afgegeven voor het winnen van zout bij Enschede door Salzwinnungsgesellschaft Westfalen (SGW). De gemeente Enschede en Provinciale Staten van Overijssel wisten hier tot nu niets van af.

Met alle betrokkenen
CDA-woordvoerder Bouwien Rutten wil op korte termijn alle informatie over deze voorgenomen zoutwinning op tafel: “We willen met alle betrokkenen, dus naast de provincie Overijssel en de gemeente Enschede ook met het ministerie en SGW om tafel. Er liggen vragen waar een antwoord op moet komen. ‘Past deze vergunning wel binnen onze vastgestelde kaders voor activiteiten in de diepe ondergrond?’ en ‘Hoe kan het dat Gemeente Enschede en Provinciale Staten niet op de hoogte zijn van afgegeven vergunningen op hun grondgebied?’ Deze en veel meer vragen hopen we snel beantwoord te zien, zodat eventuele vervolgstappen genomen kunnen worden. Gedeputeerde Annemieke Traag heeft aangegeven graag mee te werken aan een dergelijke bijeenkomst op korte termijn.