01 oktober 2018

Overijsselse inbreng ronde tafel gesprek zoutwinning Tweede Kamer

Tweede Kamerleden lieten zich bijpraten over de ontwikkelingen rond zoutwinning door Akzo Nobel in een rondetafelgesprek met verschillende tegenwoordigers van organisaties uit heel Nederland. Ook CDA Statenlid Bouwien Rutten nam deel aan dit gesprek. Zij deelde haar ervaringen als statenlid.

De afgelopen jaren is de zoutwinning door Akzo Nobel veelvuldig aan bod gekomen. Vanwege de historische lekkages die werden ontdekt, maar ook door de aanwezigheid van instabiele en lege cavernes en de vraag die boven de hoofden van de inwoners hangt “Wat gaat er nu gebeuren met de lege cavernes? En zijn de risico’s wel helder in beeld en aanvaardbaar?” In provinciale staten staan wij machteloos lijkt het, na de zoveelste lekkage. Het nieuwe netwerk is nu in gebruik, maar de kans dat er nog steeds historische lekkages naar boven komen is groot.

Lange termijn
Onze zorg zit ook in de lange termijn. Wat gaat het Ministerie er doen om op lange termijn de veiligheid van deze cavernes te borgen? Hoe gaat men om met om met de mogelijke gevolgen die kunnen ontstaan door de aanwezige risico’s en hoe is de aansprakelijkheid gezekerd. Door antwoorden op eerdere Tweede Kamervragen, d.d. 7 juni 2017, is gebleken dat deze aansprakelijkheid na een tweetal termijnen van 30 jaar eindig is. Bij de eerste historische lekkages is de eerste verjaringstermijn van 30 jaar al verstreken. De tijd lijkt dus sneller te gaan dan ons lief is.

Toezichthouder
Van groot belang is de rol van de toezichthouder. AkzoNobel staat nu onder verscherpt toezicht, hoe gaat dit verder nadat het verscherpte toezicht is beëindigd? Op welke wijze wordt langdurig en onafhankelijk de controle en inspectie uitgevoerd?

AkzoNobel is al vele jaren een belangrijke werkgever in Twente. Dat koesteren wij in Overijssel, zowel de vele werknemers als de overheid. We merken dat de communicatie sterk is verbeterd omtrent de gebeurtenissen in de zoutwinning. Een belangrijke stap die nog gemaakt moet worden is de toekomst. Leren van datgeen wat achter ons ligt en met elkaar zorgen dat we voorkomen in plaats van genezen. Hier ligt een enorm belangrijke rol van het Ministerie.

Als provincie wegen we zeer zorgvuldig af hoe we met onze diepe ondergrond omgaan middels een Visie op de ondergrond waarin staat omschreven wat wij als provincie wel en niet willen. Wij vertrouwen erop dat het Rijk zich committeert aan deze visie.