06 november 2020

Provincie helpt voedselbanken energie te besparen

Een motie van CDA, PvdA en GroenLinks om de dertien Overijsselse voedselbanken te helpen met energiebesparing kon woensdag 4 november rekenen op brede steun van Provinciale Staten. Twaalf van de dertien fracties in Provinciale Staten steunden de motie. Er is sprake van een win-win situatie, zegt het CDA-Statenlid Wim Duitman die de motie mocht toelichten. ‘We zijn blij dat we de voedselbanken kunnen helpen met het verduurzamen. Zo dragen we bij aan onze duurzaamheidsopgave en bieden we de voedselbanken bovendien een kans op lagere maandlasten.’

Dat zit zo:
Voedselbanken beschikken veelal over al wat oudere koelkasten en vrieskisten die meer stroom verbruiken. De provincie gaat helpen bij het in kaart brengen van het energieverbruik en biedt vervolgens concrete oplossingen als het met subsidie aanschaffen van nieuwe, zuinigere apparatuur. PvdA-gedeputeerde Tijs de Bree reageerde positief op de motie en zegde toe dat hij voor maart volgend jaar met een voorstel komt.