13 februari 2016

Regionale omroep moet regionaal blijven

Als het aan de plannen van het kabinet ligt worden alle regionale omroepen straks samengebracht onder een landelijke stichting, Regionale Publieke Omroep. De reden voor deze samenvoeging van de regionale omroepen is dat volgens kabinet Rutte het bereik steeds lager wordt en het publiek dat men nog bereikt sterk veroudert. Naast deze ontwikkeling wil Den Haag ook dat de regionale omroepen samen 17 miljoen bezuinigen. Het CDA Overijssel baalt van dit randstadkabinet dat alleen maar bezuinigd. “Dit moet nu een keer stoppen”, aldus woordvoerder Jeroen Piksen. “Een eigen regionale omroep is voor de nieuwsgaring en de regionale identiteit echt gewenst. Voor Overijssel, maar ook voor andere provincies”. De fractie heeft hierover vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.

Betrokken
“We vinden het belangrijk dat de regionale omroep blijft bestaan. Zij functioneert ook als waakhond voor de provinciale en gemeentelijke politiek.”, vertelt woordvoerder Jeroen Piksen. Het CDA heeft vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten, omdat zij erg benieuwd is naar de mening van het college over deze kwestie. Herkent zij het beeld dat door Den Haag wordt geschetst? Het CDA zou graag zien dat GS zich sterk maakt voor het behouden van een zelfstandige en autonome regionale omroep, zodat inwoners van Overijssel op de hoogte zijn en betrokken blijven bij de ontwikkelingen in hun provincie.

RTV Oost
Op dit moment heeft de Eerste Kamer nog geen besluit genomen over de nieuwe mediawet, maar er is flink over dit onderwerp gedebatteerd. De CDA fractie in de Eerste Kamer heeft er voor gepleit om elke provincie wel een eigen consessie te geven, zodat de redactionele vrijheid en zelfstandigheid gewaarborgd blijven. Naast de plannen voor het samenvoegen van de regionale omroepen krijgen de omroepen ook een flinke bezuinigingstaakstelling. In totaal moet er 17 miljoen bezuinigd worden. Het CDA wil ook van het college weten of zij een idee heeft van de gevolgen hiervan voor RTVOost.