26 november 2018

Samenwerking binnen CDA veegt hoge OZB buurthuizen van tafel

Dankzij het gezamenlijk optrekken van CDA politici in Tubbergen en de Tweede Kamer is het deze week mogelijk geworden voor gemeenten om de OZB belasting voor buurthuizen, sportclubs en verenigingen te verlagen. Al meerdere CDA gemeenteraadsfracties in Overijssel, hebben aan hun colleges gevraagd dit ook daadwerkelijk te doen. “Wat de gemeenschap in Tubbergen samen weet te bouwen vind ik echt ongelofelijk. Door de korte lijnen binnen het CDA en het initiatief uit Tubbergen hebben we kunnen zorgen dat de OZB belasting voor verenigingen, buurthuizen en sportclubs naar beneden kan”, vertelt CDA partijleider Sybrand Buma.

Kwart van inkomsten naar Belasting
 “Wij hebben maar beperkte inkomsten en het is zuur als het geld dat binnenkomt voor het grootste gedeelte aan de belasting moet worden betaald en niet gebruikt kan worden voor activiteiten waar de gemeenschap iets aan heeft” aldus beheerder van de Multi Functionele Accomodatie Frank Oude Breuil.

Van zakelijk naar particulier
“Tijdens een eerder bezoek aan Tubbergen werd het probleem van de hoge OZB aan de orde gesteld. Met het nieuwe belastingplan hebben we een wetswijziging doorgevoerd die het mogelijk maakt dat gemeenten voor bijvoorbeeld buurthuizen of de blokhut van de scouting in plaats van het hoge zakelijke OZB tarief het lagere particuliere tarief gaan berekenen”, legt tweede Kamerlid Pieter Omtzigt uit.