03 november 2018

Statenfractie CDA Overijssel: “Aangenomen resolutie Lelystad Airport steun in rug inwoners”

CDA Statenfractie Overijssel is content met de resolutie die is aangenomen op het partijcongres die stelt dat het luchtruim uiterlijk 2023 opnieuw moet worden ingedeeld en dat de laagvliegroutes dan zijn verdwenen. Over deze garanties moet volgend jaar bij de besluitvorming over openstelling van Lelystad AirPort volstrekte duidelijkheid bestaan. De afdeling Hattem was initiatiefnemer van de resolutie die ook door Overijsselse Statenfractie werd ondersteund. Bouwien Rutten, woordvoerder op het dossier Lelystad Airport, legt uit waarom deze resolutie zo belangrijk is: “De resolutie onderstreept de oproep van de CDA achterban dat hoger vliegen van en naar Lelystad Airport noodzakelijk is. De zorgen van de Overijsselse inwoners en politiek over milieu, geluid en laagvliegroutes kunnen en mogen niet genegeerd worden”.

Eerst herindelen dan vliegen
CDA-woordvoerder in de Tweede Kamer Mustafa Amhaouch heeft aangegeven er alles aan te willen doen om er voor te zorgen dat er zo snel mogelijk helderheid komt over de herindeling van het luchtruim, zodat het laagvliegen tot het verleden behoort. Ook woordvoerder Verkeer en Vervoer van CDA Overijssel Bart van Moorsel is te spreken over de aangenomen resolutie: "Met deze uitspraak van het congres hebben we eenduidig standpunt van het CDA dat de zekerheid over de herindeling een absolute voorwaarde is voor de openstelling van het vliegveld Lelystad. Dat is een belangrijke opdracht voor de fractie in de Tweede Kamer. We zullen hen daar de komende tijd op blijven aanspreken."

Breed ondersteund Na een discussie tijdens het partijcongres en een enkele aanpassing, is de motie uiteindelijk bij acclamatie aangenomen. Dat betekent dat de motie door aanwezige leden breed werd ondersteund.