14 oktober 2016

Statenleden laten zich voorlichten over zuiveren afvalwater

De woordvoerders Energie & Milieu van Provinciale Staten gaan zaterdagochtend 15 oktober in Oldenzaal op werkbezoek om de waterzuiveringsinstallatie van Salttech te bekijken. Er staat een testopstelling bij het bedrijf NieuweWeme. Dit werkbezoek is naar aanleiding van de discussie rondom de afvalwaterinjectie in Twente en is geïnitieerd door CDA statenlid Bouwien Rutten.

Voorkeur voor zuiveren

Het werkbezoek zal bijdragen aan de beeldvorming van het alternatief zuiveren van afvalwater. Dit is namelijk één van de vier alternatieven die in het tussenrapport van Royal Haskoning staat beschreven. Dit alternatief heeft de voorkeur van vele inwoners en bestuurders uit Twente.

Ervaring in Amerika

Het bedrijf Salttech uit Geleen heeft in Texas, USA, een zuiveringsinstallatie in werking. Het zuivert daar afvalwater wat boven komt bij schaliegasboringen. Gerard Schouten (directeur Salttech) en Ben Nieuwe Weme (directeur NieuweWeme BV) gaan de aanwezigen een toelichting geven op deze zuiveringsmethodiek. Wethouder Volmerink (gemeente Tubbergen) zal een toelichting geven vanuit gemeentebestuurders. Ook verschillende raadsleden uit Twente sluiten aan bij dit werkbezoek.