09 november 2017

Toeristisch centrum Ommerschans goed voor toeristen én UNESCO

Woordvoerder Sociaal en Cultuur Moniek Kleinsman kijkt tevreden terug naar de Statenvergadering van 8 november; de provincie trekt 25 duizend euro extra uit voor de bouw van een toeristisch centrum in Ommerschans. “De komst van het centrum is belangrijk, omdat het de kans vergroot dat de Ommerschans, onderdeel van de koloniën van Weldadigheid, een plekje veroverd op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Dit kan een mooie impuls geven aan het toerisme in de provincie”.

Extra
Tijdens de Statenvergadering is 25.000 euro extra toegekend naast de 25.000 die in de commissie cultuur afgelopen maand al was toegezegd door de gedeputeerde. Moniek Kleinsman: “We roepen de twee Overijsselse Kolonies Willemsoord en Ommerschans ook op om te kijken waar samenwerking mogelijk is.Ook hier liggen kansen voor de Overijsselse economie en toerisme”.

2018, jaar van Ommerschans?
De voormalige Koloniën van Weldadigheid zijn eind vorig jaar door het Rijk genomineerd voor de Werelderfgoedlijst. Ook in Drenthe en Friesland liggen voormalige koloniën van Weldadigheid. In Frederiksoord, Wilhelminaoord en Veenhuizen. Het Werelderfgoedcomité besluit medio volgend jaar of de voormalige koloniën een plek krijgen op de werelderfgoedlijst.