11 januari 2017

(Top) Sport moet provinciebreed op de agenda

CDA-Statenlid Kleinsman maakt zich zorgen over het gebrek aan initiatief bij gemeenten, als het gaat over topsport in de regio. Ook de Stichting Topsport Overijssel zou meer kunnen doen om de topsport in Overijssel op een hoger plan te krijgen en meer te stimuleren.

Kleinsman, zelf voormalige top-schaatser, vindt vooral het gebrek aan beleid een probleem. "Ik maak me zorgen dat talentontwikkeling en topsport binnen de meeste gemeenten en grote steden in Overijssel geen thema is. Alleen als er succes is, wordt er een huldiging georganiseerd, maar in de aanloop naar succes wordt er te weinig gedaan."

Geld gaat verloren
Als gemeenten meer gaan samenwerken, zouden talenten in de regio zich volgens Kleinsman makkelijker kunnen ontwikkelen tot topsporters. "Ik ben ontzettend blij dat gedeputeerde Boerman en de overige statenleden willen investeren in breedtesport en talentontwikkeling en ook 1,5 miljoen euro beschikbaar hebben gesteld, maar als de handschoen nu niet wordt opgepakt, gaat het geld verloren en zal er in de komende jaren zeker niet meer geld beschikbaar komen.

"Topsport Overijssel moet actiever worden"
Kleinsman wil dat Topsport Overijssel actiever wordt en het initiatief neemt op korte termijn de gemeenten, PEC Zwolle United en de diverse onderwijsinstellingen zoals Landstede, Saxion en ROC bij elkaar te roepen om samen een centraal platform voor talentontwikkeling op te zetten.
"Als gezamenlijk team kan er veel meer bereikt worden, waardoor de talenten van nu, hier over een aantal jaren kunnen worden gehuldigd als kampioenen," aldus Kleinsman.

Bekijk de uitzendning van Overijssel Vandaag: