18 maart 2021

TV-programma De Hofbar over kanaal Almelo-De Haandrik

CDA-Statenlid Bart van Moorsel is binnenkort te zien en te horen in het televisieprogramma De Hofbar. Hij legt uit hoe het CDA zich inzet voor de bewoners van de beschadigde huizen langs het kanaal Almelo-De Haandrik. Het is mede aan het CDA te danken dat er een schaderegeling tot stand is gekomen waarbij alle schade aan alle door de werkzaamheden aan het kanaal beschadigde huizen wordt vergoedt.

‘De provincie betaalt de schade-experts en er is ook een regeling getroffen voor het inschakelen van een contra-expert door de bewoners’, aldus Van Moorsel die door Hofbar-presentator Rutger Castricum op de van hem bekende wijze werd ondervraagd over de onvrede die volgens hem breed leeft bij de mensen in het gebied.

Van Moorsel: ‘De schade-experts zijn aan de slag gegaan en de eerste schaderapporten zijn al binnen. De onzekerheid blijft voor de mensen die zien dat de schade aan hun huizen nog steeds toeneemt. Voor hen is van belang dat duidelijk wordt wat de oorzaak van de problemen is. Het is begrijpelijk dat de bewoners daarover eerst duidelijkheid willen, voordat ze de schade laten herstellen.

Het recente rapport van hoogleraar Stefan van Baars kan mogelijk bijdragen aan het vinden van de oorzaak. Van Baars ging op eigen initiatief op onderzoek uit. Hij heeft zijn rapport aan de provincie aangeboden. ‘De verwachting is dat deze zomer alle huizen langs het kanaal Almelo-De Haandrik zijn geïnspecteerd. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het nog wel enige tijd zal duren voordat alles onderzocht en hersteld is.’

De opnames voor De Hofbar werden donderdag 11 maart gemaakt in Geerdijk. De uitzending is waarschijnlijk dinsdag 23 maart.