06 februari 2023

Verbazing bij CDA over ‘entreegeld’ bruidsparen in Buurserzand

De CDA-fractie in Provinciale Staten verbaast zich over de aankondiging van Natuurmonumenten dat bruidsparen 50 euro moeten gaan betalen als ze een foto- of videoreportage laten maken in het natuurgebied Buurserzand. Er moet voortaan ook gereserveerd worden. Wie dat niet doet, kan worden weggestuurd en krijgt een boete. Het CDA vraagt zich af of hierover is overlegd met de provincie die zelf als uitgangspunt hanteert dat de natuur er is om te beschermen, te benutten en te beleven.

‘Natuurmonumenten krijgt subsidie voor onderhoud en toegankelijkheid, zoals de wandelpaden. En nu wil deze organisatie ook nog eens ‘entreegeld’ vragen van bruidsparen, waarbij dat geld ook weer naar het natuurbeheer van het Buurserzand gaat’, meent CDA-Statenlid Jeroen Piksen. Hij gaat er woensdag in de Statencommissie Natuur en Landbouw vragen over stellen aan Gedeputeerde Staten. Piksen wil onder meer weten of ook andere natuurorganisaties van plan zijn om bruidsparen te laten betalen voor een foto- of videoreportage.