27 augustus 2019

Vervangend Vervoer tijdens werkzaamheden spoor moet aan strenge eisen voldoen

Als er tijdens werkzaamheden aan het spoor vervangend vervoer geregeld wordt, zoals laatst tijdens werkzaamheden aan het spoor tussen Zwolle en Kampen dan moet deze oplossing aan dezelfde eisen voldoen als het reguliere vervoer. De eis wordt niet alleen gesteld aan de NS, maar ook aan Blauwnet. Blauwnet verzorgt het vervoer tussen Zwolle en Kampen. Dat deze strenge eisen voor beide vervoerders gelden blijkt uit de antwoorden die het CDA van het provinciebestuur heeft ontvangen.

Gerustgesteld
De fractie stelde vragen over de kwaliteit van het vervangend vervoer tijdens de stremming van het treinverkeer. Bart van Moorsel, woordvoerder Verkeer en Vervoer: “Ik ben zeker gerustgesteld door deze antwoorden, maar blijf natuurlijk wel nauwlettend in de gaten houden of er voldoende bussen beschikbaar zijn bij calamiteiten en werkzaamheden op het spoor in Overijssel. De kwaliteit van het regionale spoorvervoer in Overijssel is goed".

Extra uitdaging
“Er is een intercity bijgekomen tussen Zwolle en Enschede en eind van dit jaar wordt een extra treinstel ingezet op de lijn van Zwolle naar Emmen. Door deze kwaliteitsverbetering stijgt het aantal reizigers op de regionale treinverbindingen. Dat betekent dus ook een extra uitdaging voor het vervangend vervoer. Daar moeten we ons wel bewust van zijn”, vertelt Van Moorsel. De provincie Overijssel is opdrachtgever van het regionaal bus en spoorvervoer. Jaarlijks besteedt de provincie ruim € 100 miljoen aan de exploitatie van het openbaar vervoer. Blauwnet is een samenwerking van de provincies Drenthe en Overijssel en de vervoersbedrijven Keolis en Arriva. Blauwnet rijdt op 8 spoortrajecten in Overijssel.