22 december 2022

Werkbezoek Statenfractie in Nijverdal en Hellendoorn

Een delegatie van de CDA-Statenfractie bracht samen met het CDA Hellendoorn een bezoek aan de lokale Voedselbank en de monumentale kerk 'n Oalen Griezen in Hellendoorn.

De Voedselbanken in Overijssel worden financieel door de provincie gesteund in hun verduurzamingsopgave. Hiertoe heeft het CDA samen met de Partij voor de Dieren in Provinciale Staten met succes een motie ingediend. Met een subsidie van 15.000 euro is een nieuwe energiezuinige koelcel gebouwd. Helaas neemt het aantal klanten snel toe. Er loopt gelukkig ook een subsidietraject voor inkoop van voedsel.

In Hellendoorn was er een rondleiding in de kerk en een ontmoeting met de stichting Noabers van 'n Oalen Griezen. De stichting heeft een provinciale subsidie van 77.000 euro ontvangen voor het project 'Rondom n Oalen Griezen'. Naast de reparatie van de drie 16e eeuwse kerkklokken is ook onder andere een boek uitgebracht over de cultuurhistorie van de kerk en de dichteres Johanna van Buren. Voor vrijwillersorganisaties is het een grote opgave om te voldoen aan de subsidievoorwaarden. Er moet steeds worden gestreefd naar een balans tussen eenvoud en subsidievereisten.