25 februari 2015

CDA wil 'new deal' isolatie woningen

Het CDA in Overijssel wil nieuwe ambitieuze afspraken maken met gemeenten en de bouw- en installatiesector over het energiezuinig maken van particuliere woningen. Dit stelde CDA-lijsttrekker Eddy van Hijum vandaag tijdens een bezoek aan het ondernemersnetwerk de Citadel in de gemeente Rijssen-Holten. "Investeren in energiebesparing levert werk op voor MKB-bedrijven en zzp'ers in de bouw, zorgt voor een lagere energierekening en is goed voor het milieu", aldus Van Hijum.

Het CDA wil een 'new deal' die voortbouwt op de afspraken van de succesvolle Overijsselse aanpak in de afgelopen jaren. Hierbij stelde de provincie premies en aantrekkelijke leningen beschikbaar voor investeringen in isolatie en energie-opwekking in huis. Bij alle 25 gemeenten zijn energieloketten ingericht waar inwoners terecht kunnen voor advies. Achter deze loketten werken bouw- en installatiebedrijven samen om snel maatwerk te kunnen leveren. Op deze manier zijn de afgelopen jaren al meer dan 12.000 particuliere woningen energiezuiniger gemaakt.

Overijssel moet volgens Van Hijum voorop blijven lopen in het verduurzamen van woningen en gebouwen. Daarvoor zouden volgens de CDA'er de volgende zaken onderdeel moeten worden van de 'new deal':

Onafhankelijk advies over het aanpassen van de woning via gemeentelijk loketten. Niet alleen over energie, maar ook over het levensloopbestendig en veiliger maken van de woning. De belevingswinkel voor aanpassing/verduurzaming van woningen in de Citadel in Rijssen is hiervan volgens het CDA een aansprekend voorbeeld;Samenwerking en maatwerk in de aanpak door bouw- en installatiebedrijven: stap voor stap opwaarderen tot een 'energieneutrale woning', waarbij de wensen en financiële mogelijkheden van de woningeigenaar leidend zijn;Het ontwikkelen, uitwisselen en toepassen van kennis over nieuwe materialen en technieken voor 'energieneutrale woningen' via een open innovatiecentrum (stichting Pioneering);Blijvend uitlokken van particuliere investeringen via premies en leningen. Overijssel moet het kabinet een aanbod doen om € 20 à 25 miljoen uit het Nationaal Energiebespaarfonds over te nemen, zodat het verstrekken van goedkope leningen onderdeel blijft van onze succesvolle regionale aanpak.