09 oktober 2015

Opslag gasolie in zoutcavernes: "Bij twijfel NIET doen".

Het CDA is teleurgesteld dat gedeputeerde Lievers niet in actie zal komen tegen de opslag van gasolie in zoutcavernes door Akzo Nobel in Enschede. Rob Engbers heeft hier tijdens de Provinciale Staten verkiezingen vragen over gesteld, maar de gedeputeerde vind dat er voldoende wordt gedaan om de risico's te beperken.

Nog in oktober begint Akzo Nobel met het vullen van de eerste zoutcaverne in Enschede. Volgende maand wordt een tweede caverne gevuld. Volgens Akzo Nobel gaat het om twee cavernes die stabiel zijn en waarvoor geen instortingsgevaar dreigt. Zelfs na het verschijnen van een rapport van de RIVM waarin staat dat een calamiteitenplan nodig is en een op maat gesneden monitoring noodzakelijk is, ziet de gedeputeerde geen reden om niet door te gaan met de opslag. Aan beide punten wordt op dit moment nog niet voldaan.

Het CDA vindt dat er veel te weinig bekend is over de risico's van opslag dit soort stoffen in de Nederlandse bodem. En de partij vindt dat je dit soort activiteiten bij twijfel niet moet uitvoeren.

Luister wat Rob Engbers hierover vertelde in een interview met RTV Oost