06 maart 2018

Peter Vos opent laatste raadsvergadering

De laatste raadsvergadering in deze samenstelling van de raad, had Peter Vos het voorrecht te openen.Onder het voorzitterschap van uw voorganger mevrouw Jon Hermans werd op 16 juni 2015 de aftrap gedaan voor deze werkvorm. Collega Bert Hummels had daar destijds de primeur. Zijn bijdrage betrof toen Artikel 21 uit onze grondwet ingeluid op zijn welbekende manier......Of er nu artikelen uit de grondwet ons werden voorgehouden, of uit de rechten van de mens, of rechten van het kind. Telkens werd ons voorafgaand aan de raadsvergadering een spiegel, een moment van bezinning voorgehouden. Waarvoor zijn we als raadslid bezig, gaat het om ons? Gaat het om die one-liner de volgende dag in de Twentse Courant Tubantia?En nee zeggen we dan, het gaat er juist om, om deze mooie stad (deze residentiestad) en aanpalende dorpen met elkaar nog mooier te maken met kansen voor iedereen.Met elkaar zijn we daar, naar mijn mening, inderdaad mee bezig ieder op een eigen manier en in de wetenschap dat we met elkaar zonder last of ruggespraak hierover met elkaar in deze raadszaal kunnen discussiëren. Met begrip en respect voor elkaar.Vanuit die gedachte vraag ik mezelf de laatste tijd bijna voortdurend af; zouden ze in het Amerikaans congres ook hun vergaderingen zo starten of in Syrië of in Myanmar om maar een paar plekken op deze aardkloot te noemen. Waar is het respect voor elkaar als volksvertegenwoordiger en nog erger waar is het respect voor de inwoner. Een president die nog meer wapens als antwoord heeft op wapens in de samenleving. Of die andere president die de eigen bevolking bombardeert. Of een Nobelwinnares voor de vrede, die een eigen minderheid uit haar land verdrijft.....Wat maakt ons dan ons, zoals we zijn met onze gebreken maar ook met onze bevlogenheid. Een echt antwoord heb ik niet maar misschien ligt dat onder anderen in de discussie, het debat wat we in alle openheid en vrijheid met elkaar op elke plek in dit land en dus ook deze stad met elkaar mogen en kunnen voeren. Een groot goed!En daarom Voorzitter wil ik dan ook eindigen met het artikel uit onze grondwet die we hier in dit ‘huis van de stad’ zichtbaar hebben voor iedereen:Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.