07 oktober 2014

Preventie- en handhavingsplan Drank- en horecawet

Vanavond vroeg CDA-raadslid Eugène van Mierlo in de gemeenteraad aandacht voor een stevig preventief beleid tegen alcoholmisbruik. Naast overlast in de stad geldt dat met het gebruik van alcohol de kans op verslaving en gezondheidsschade groot is. Zeker op jonge leeftijd. Handhaving van de nieuwe leeftijdsgrens is voor het CDA dus een belangrijk punt. Het Preventie- en Handhavingsplan voorziet daar in. Eén van de uitgangspunten bij de drank- en horecacontroles is vertrouwen. Vertrouwen is goed, maar het CDA is wel van mening dat als het vertrouwen beschaamd wordt, er ook daadwerkelijk harde sancties volgen.

Ook vroeg Van Mierlo aandacht voor het belang van preventie en voorlichting. Projecten als ‘Happy fris’ moeten volgens het CDA door blijven gaan.

Over de handhavingscapaciteit sprak Van Mierlo over de actualiteit: De handhaving dient te worden uitgevoerd door buitengewone opsporingsambtenaren, de BOA’s. Een paar weken geleden werd bekend dat het Kabinet vanaf 2015 de jaarlijkse vergoeding die gemeenten voor BOA’s krijgen, gaat schrappen. De CDA-fractie is van mening dat als we nu dit plan vaststellen, het niet zo kan zijn dat de taakuitvoering op korte termijn alweer op de wip staat door het wegvallen van Rijksbijdragen. Bij de begrotingsbehandeling zal het CDA hier kritisch naar kijken.

Als laatste diende Van Mierlo een amendement in. In het Preventie- en handhavingsplan staat dat bepaalde paragrafen uit het “Integraal Horecabeleid gemeente Almelo 2010” komen te vervallen. De gemeenteraad heeft dat plan in 2010 vastgesteld. De CDA-fractie is van mening dat we niet ergens verkapt in dit document moeten lezen dat een ander plan deels wordt gewijzigd, maar dat dat dus – transparant –  onderdeel van het raadsbesluit moet zijn.

Bij afwezigheid van portefeuillehouder burgemeester Hermans-Vloedbeld antwoordde wethouder Timmer positief en instemmend op de CDA-inbreng. Ook het amendement werd door het college ondersteund. Zowel het amendement als het Preventie- en handhavingsplan zijn met algemene stemmen aangenomen.

Lees de volledige inbreng in eerste termijn en het amendement.