11 juni 2015

De kracht zit in het collectief!

Dinsdag 9 juni stonden de jaarstukken 2014 en de eerste bestuursrapportage op het programma van de gemeenteraad van Hardenberg. Dit is de vergadering waarin er door de diverse politieke partijen wordt teruggeblikt op het voorgaande jaar en er  vooruitgeblikt wordt naar het jaar dat komen gaat. Namens het CDA voerde fractievoorzitter Dirk van der Valk het woord. Hieronder kunt u zijn bijdrage nog eens rustig nalezen….

Voorzitter

Voor ons liggen de jaarstukken 2014 en de eerste bestuursrapportage 2015. De uitkomsten geven samen met de positieve geluiden over de ontwikkeling van de economie vertrouwen in een goede toekomst voor Hardenberg. Ons college komt met een jaarverslag 2014 met een resultaat van uiteindelijk € 700.000,  dat is €3,5 miljoen meer dan begroot.

Dit jaar verkeren wij  qua opzet van de rapportage in  een overgang. De bestemmingsreserves zijn voor het overgrote deel opgeheven ten goede van de algemene reserve die daardoor een stuk robuuster is geworden. Dat zullen we nodig hebben om het in de nieuwe systematiek begrootte tekort voor dit jaar te vereffenen.

Ook inhoudelijk een overgangsjaar, nu nog volgens de lijnen van de ’oude toekomstvisie’ vanaf dit jaar volgens de lijnen  van de door de raad in 2013 vastgestelde toekomstvisie 2013-2023. Daarom voorzitter ook nu weer de complimenten aan de organisatie voor het uitwerken en de heldere presentatie van de stukken en de beantwoording van de gestelde technische vragen.

Voorzitter,  als CDA fractie zijn wij verheugd over dit resultaat, en ook voorzichtig positief over de ontwikkeling maar ook realistisch vanuit het besef dat de crisis van de afgelopen jaren diepe sporen heeft achtergelaten in onze samenleving. De begin dit jaar ingezette decentralisaties staan nog in de kinderschoenen en wij zien uit naar de toegezegde evaluaties.

Een efficiënte en doelgerichte schuldhulpverlening heeft de onverminderde aandacht vanuit de CDA fractie.

Voorzitter, wij zijn ook positief over de samenwerking die het nieuwe college van gedeputeerde staten in Overijssel wil zoeken voor de uitvoering van haar collegeprogramma Een paar zaken wil ik hier kort aan de orde stellen en van ons  college vernemen hoe zij daar aandacht voor wil vragen en zo mogelijk uitwerking aan wil geven.

Veiligheid en bereikbaarheid

Voor het knooppunt Beerze willen wij graag een adequate oplossing in plaats van een paar stoplichten.

Verder hopen wij op een voortvarende, waar mogelijk zelfs een verbeterde aanpak van de wegen N340, N34, N48 en N377. Wij willen absoluut niet het kind met het badwater weggooien maar als CDA  Hardenberg zijn wij graag bereid een noordelijke variant voor de N340 in te wisselen voor de nu geplande tunnel in Balkbrug. Ook de andere knelpunten zijn u genoegzaam bekend.

Onder dit punt, veiligheid en bereikbaarheid wil ik nogmaals aandacht vragen voor de regiotaxi en de verkeerssituatie met landbouwverkeer op de Twenteweg.

Zorginstellingen, Saxenburghgroep, Streekziekenhuis

De Saxenburghgroep verkeerd in een fase van transitie, transformatie en bezuiniging. Positief is de steeds betere samenwerking met de Isala klinieken in Zwolle en de aandacht die er ook vanuit de landelijke politiek is voor het behoud van streekziekenhuizen.  Graag verneem ik van het college hoe zij deze positie en samenwerking op het gebied van de gezondheidszorg  in de regio Zwolle, mogelijk samen met provincie en diezelfde regio Zwolle zou kunnen  bevorderen en versterken. Ook hier geldt dat de regio niet alleen belangrijk is voor Hardenberg maar omgekeerd Hardenberg ook nadrukkelijk belangrijk mag zijn voor de regio!

Asbestsanering

Zoals in de verstrekte aanvullende informatie is aangegeven komt er een verbod op asbestdaken vanaf 2024 en een subsidieregeling voor verwijdering van dergelijke daken per 1 januari 2016. Bedrijven kunnen nu al gebruik maken van fiscale regelingen voor verwijdering. Gaat het college één en ander proactief onder de aandacht van de bedrijven brengen? Graag een reactie hierop

Nog steeds wordt op 70% van de gronden binnen onze gemeente landbouw bedreven.

De vorig jaar januari vastgestelde Visienota Landbouw en het nog recentere Bestemmingsplan Buitengebied bieden in onze ogen voldoende handvatten voor het college om faciliterend invulling te geven aan sleutelbegrippen innovatie, duurzaamheid nieuwe technologieën, multifunctionele landbouw en schaalvergroting met oog voor inpassing in het landschap.

Voorzitter het CDA is blij met de onlangs vastgestelde notitie over de prioriteitsstellingen voor de investeringen in de sport. Wij gaan er van uit dat de uitwerking daarvan, met de voetbalclubs en ook samen met de tennisverenigingen in Hardenberg,  voor de begroting van 2016 duidelijkheid zal geven  over de noodzakelijke investeringen.

Recreatiesector

Voorzitter,  bij de begrotingsbehandeling 2015 is toezegging gedaan dat de portefeuillehouder nader in overleg zou gaan met de recreatiesector over onder meer ontwikkeling op het vlak van de toeristen- en forensenbelasting in de toekomst. Kunt u iets vertellen over dat overleg en de voorlopige resultaten daarvan.

Glasvezel
De CDA fractie is erg benieuwd hoe het staat met de aanleg van glasvezel in het buitengebied. Een goede digitale bereikbaarheid, is voor burger en ondernemer belangrijk! Graag laten wij ons informeren over de voortgang.

Gramsberger bosje
Ik citeer de nieuwe voorzitter van de VNG Jan van Zanen, burgemeester van Utrecht: “ de Kracht zit hem in het collectief” Dat merk ik binnen onze eigen fractie maar ook in de samenleving . Het is onze insteek om die kracht van het collectief ten goede te laten komen aan de positieve ontwikkelingen binnen de gemeente Hardenberg.