30 januari 2019

Raadsvragen: Onderzoek toekomstmogelijkheden platteland

De gemeente Dalfsen heeft een prachtig en ruim agrarisch gebied met een diversiteit aan agrarische ondernemers. Deze ondernemers hebben de laatste jaren een enorme hoeveelheid aan complexe onderwerpen op hun bordje gekregen. Het is aannemelijk dat hierdoor onomkeerbare beslissingen worden gemaakt, welke ingrijpende gevolgen kunnen hebben voor het buitengebied van Dalfsen.

Het zou wenselijk zijn dat wij (gemeente/raad) meer inzicht krijgen in deze groep ondernemers en hun toekomstplannen. Zodat deze ondernemers vroegtijdig en op gepaste wijze kunnen worden ondersteund en de gemeente niet overvallen wordt door een grote hulpvraag. Een aantal buurtgemeenten bieden reeds de mogelijkheid om met een agrarisch coach in gesprek te gaan en zo de toekomstplannen te bespreken en in kaart te brengen. Dit onder de noemer "platteland in beweging".

De ervaring leert dat er veel animo is, om zo het hoofd te kunnen bieden tegen de complexe wet -en regelgeving, dit geeft een win-win situatie. De ondernemers voelen zich gesteund door de gemeente en als gemeente zijn wij in een vroeg stadium betrokken bij de mogelijke ontwikkelingen in ons buitengebied. Samen met de ondernemer kan er dan vormgegeven worden aan de plannen.

De CDA fractie hecht veel waarde aan het buitengebied van Dalfsen en het wel en wee van onze agrarische ondernemers. Bert Ruitenberg stelde daarom de volgende raadsvragen aan het college:

• Deelt de wethouder onze mening dat wij als gemeente te weinig inzicht hebben in de toekomstige ontwikkelingen van onze agrarische ondernemers en daarmee ons platteland?
  • Is de wethouder bereid om dit te onderzoeken en waar nodig zelf budget hiervoor vrij te maken? (Er zijn verschillende mogelijkheden om dit onderzoek mede te financieren, denk aan POP3-gelden, Ministerie van LNV en Unie van Waterschappen).

De wethouder heeft in zijn beantwoording aangegeven de mogelijkheden met het college te bekijken. Hij onderstreept de noodzaak voor meer inzicht en zal later dit jaar een terugkoppeling geven.