09 juli 2019

Zomergroet 2019: Energie voor de toekomst

De afgelopen maanden is er veel aandacht geweest voor de financiële tekorten in de (jeugd)zorg, ook in Dalfsen ontkomen we daar niet aan. Als CDA Dalfsen vinden we het in de eerste plaats erg belangrijk dat iedereen de zorg krijgt die nodig is. We willen de stijgende zorgkosten daarom stoppen met een betere aanpak, niet door minder zorg te leveren! En gelukkig zien we dat de gemeente daar druk mee bezig is.

Ook op het gebied van energie en klimaat worden stappen gezet om Dalfsen klaar te maken voor de toekomst. Zo wordt ons plan om het groen in de tuinen te stimuleren uitgewerkt en krijgt Lemelerveld een eigen zonnepark aan de Waterinkweg. Bij dit zonnepark wordt een deel van de opbrengsten gebruikt voor de leefbaarheid van het dorp: zo zien we het als CDA Dalfsen graag! Tegelijkertijd hebben we een plan voor een zonnepark in de Marshoek aan de Vecht afgewezen. Bij dit plan was de buurt onvoldoende betrokken en hadden we onze bedenkingen bij de landschappelijke inpassing. Natuurlijk kijken we ook naar nieuwe mogelijkheden. Zo wordt na de zomer ons idee voor kleine windmolens in het buitengebied besproken in de gemeenteraad.

We blijven aandringen op een brede visie op het buitengebied vanuit de gemeente: hoe houden we ons platteland leefbaar voor (agrarische) bedrijven, bewoners en recreanten? Zo is bijvoorbeeld na ons aandringen bij de herinrichting van fietsroutes tussen Dalfsen en Zwolle rekening gehouden met landbouwverkeer, door deze verkeersroute breed te houden en niet te versmallen omwille van de uitstraling.

In de zomerperiode zitten we niet stil, maar doen we nieuwe energie en inspiratie op. Om stappen te zetten in de toekomst van ons mooie Dalfsen. En dat doen we met elkaar. Doe je mee?

De CDA-fractie Dalfsen wenst iedereen een mooie zomer!