12 juni 2019

CDA-fractie Deventer stelt schriftelijke vragen aan College van Burgemeester en Wethouders n.a.v. verkiezingsuitslag Europese verkiezingen.

Geacht college,

Vorige week verschenen er berichten in de media, waaronder RTV Oost en de Stentor, over de voorkeurstemmen voor CDA-kandidaten voor de verkiezingen voor het Europees Parlement bij het stembureau De Spil in Lettele. Ogenschijnlijk heeft daar een verwisseling plaatsgevonden van voorkeurstemmen. Er gingen 179 voorkeurstemmen naar de in Lettele vrij onbekende Limburger Jeroen Lenaers terwijl Annie Schreijer-Pierik geen enkele stem kreeg toegewezen. Diverse mensen uit Lettele hebben mij verzekerd dat zij hun stem in De Spil hebben uitgebrachte op Annie Schreijer. De Kiesraad heeft inmiddels gemeld dat de stemmen in De Spil niet worden herteld.

De CDA-fractie stelt de volgende vragen aan het College:

• Is het college op de hoogte van deze ogenschijnlijke verwisseling van voorkeurstemmen?
  • Welke werkwijze wordt er gehanteerd bij het tellen van voorkeurstemmen.
  • Welke zorgvuldigheidsregels worden in acht genomen bij het tellen en toewijzing van voorkeurstemmen aan een kandidaat?
  • Is, bij het vaststellen van de uitslag van het stembureau De Spil, opgevallen dat Annie Schreier daar geen enkele stem had gekregen?
  • Heeft de gemeente Deventer naar aanleiding van de berichten in de media contact gehad met Annie Schreijer om deze verwisseling te bespreken?
  • Welke maatregelen treft het college om een verwisseling van voorkeurstemmen in de toekomst te voorkomen?
  • Is deze verwisseling voor het college aanleiding te pleiten voor elektronisch stemmen in plaats van handmatig met handmatige telling?

In afwachting van de spoedige beantwoording,

CDA-Deventer,

Henk Groothuis