25 maart 2020

De onzichtbare vijand.

Beste mensen,

We vechten tegen een onzichtbare vijand. We maken een uitzonderlijke periode mee. Niemand van ons heeft dit ooit meegemaakt. Deze periode gaat de geschiedenisboeken in. We voeren een strijd die we niet mogen onderschatten. Het is een wereldwijde strijd die ons allemaal de angst om het hart doet slaan.

Graag wil ik mijn waardering en respect uitspreken voor iedereen in de zorg die op dit moment in de frontlinie strijdt. Maar ook aan iedereen die de afgelopen dagen de kracht in onze samenleving heeft laten zien. Want massaal helpen mensen elkaar. Individueel of via opgezette acties. Boodschappen doen voor kwetsbare mensen. Het opvangen van kinderen, het opzetten van thuisonderwijs. Nederland heeft een krachtige samenleving waarin we niemand in de steek laten.

De politieke besluitvorming ligt momenteel stil in Deventer. Als fractie vergaderen we éénmaal per week via een groepsgesprek. De fractievoorzitters hebben elke woensdagavond een video-conference met de burgemeester. Hij praat ons dan bij. Uitgangspunt is dat het college die dingen kan doen die nodig van ons allemaal. Voor iedereen in Deventer. Ook onze wethouder Frits Rorink draagt daarin zijn verantwoordelijkheid. Wij wensen hem daarbij sterkte en wijsheid toe.

Wij allemaal zitten met onduidelijkheid en vragen. Heel veel mensen die het goede willen doen, maar niet zeker weten wat dit precies is. Mensen met verhoogd risico, vragen zich af hoeveel contact met anderen zij zich en hun kinderen nu wel of niet kunnen permitteren. Ik vind dat het kabinet alles eraan moet doen om de kennis en informatie voorziening verder te verbeteren.

Tot slot. Laten we allemaal onze verantwoordelijkheid blijven nemen. Maak gebruik van digitale mogelijkheden. Videobellen via Whatsapp is makkelijker en leuker dan je denkt en het brengt naasten heel dichtbij.  Probeer je fysieke contacten te minimaliseren, als het toch moet houdt dan ook de juiste afstand en vermijd drukke plekken.

Ik ben ervan overtuigd dat wij als samenleving dit virus kunnen overwinnen als iedereen zijn of haar steentje bijdraagt. Laten we dat dan ook vooral met elkaar doen.

Henk Groothuis, Fractievoorzitter CDA Deventer