13 september 2019

Deventenaar mag niet-gebruikte hoeveelheid afvalstort mogelijk meenemen naar volgend jaar.

Deventer gaat bekijken of de jaarlijkse hoeveelheid afval die inwoners gratis kwijt kunnen bij de milieustraat aan de Westfalenstraat op een creatieve manier omhoog kan. In de loop der jaren is die hoeveelheid teruggeschroefd naar 100 kilo per jaar, daar bovenop moet betaald worden.

Op voorspraak van CDA-raadslid Henk Groothuis gaat wethouder Carlo Verhaar (GroenLinks) bekijken of een systeem mogelijk is, waarbij inwoners die gratis hoeveelheid stort kunnen opsparen en meenemen naar volgende jaren. Als bijvoorbeeld wél die verhuizing aan de orde is. De vraag is wel of de systematiek uitvoerbaar is, gezien die administratie die eraan hangt.

Verhaar bestrijdt het verband dat hier en daar wordt gelegd tussen het verlagen van de hoeveelheid gratis storten en het dumpen van afval in bijvoorbeeld het buitengebied.

De 100-kilo-vrije-stort kwam woensdagavond aan de orde op het stadhuis, waar de Deventer gemeenteraad het afvalbeleid besprak. Inmiddels is duidelijk dat een Deventer huishouden in 2020 ruim 40 euro extra kwijt is. Dat komt volgens de gemeente door landelijke ontwikkelingen. De kosten van afvalwerking stijgen en het Rijk berekent een hogere verbrandingsbelasting aan gemeenten.

Bron: De Stentor, 13 september 2019