13 september 2019

Plan omtrent afval- en grondstoffen.

In de afgelopen jaren heeft ons afvalbeleid goede resultaten opgeleverd. Zoals het er nu uit ziet komen we in 2020 uit op 83 kg restafval. In 2008 was dit 238 kg, we kunnen dus concluderen dat Diftar werkt!

Dit cijfer is echter vertekend. De zuiverheid van het gescheiden afval neemt af. Mensen gooien, als voorbeeld, rommel in de groene en oranje container. Dat is gewoon restafval en in principe moet je dit eigenlijk meetellen. Ook wordt er restafval naast centrale containers gezet en ook in de natuur hebben we te maken met zwerfafval. We zijn beslist op de goede weg en dit beleid willen we voort zetten met extra maatregelen om de zuiverheid van het afval te vergroten. De nieuwe milieustraat speelt hierbij een belangrijke rol.

Het CDA heeft geen behoefte aan experimenten met bijvoorbeeld afval omgekeerd inzamelen. We zien niet in dat dit de zuiverheid van het restafval vergroot. De mensen komen misschien dan nog wel vaker in de verleiding om te smokkelen. Daarbij is er ook geen inzicht in de kosten en eventuele besparingen.

Een bijkomend argument is dat we graag rust hebben op dit gebied. Veranderingen rond afval roepen emoties op en mensen denken dat het weer duurder wordt. Dus wat ons betreft:

• Doorgaan met het huidige beleid
  • Maatregelen om beter te scheiden
  • Geen experimenten
  • De mogelijkheden van de nieuwe milieustraat zo goed mogelijk benutten.
  • Als we toch willen weten hoe omgekeerd inzamelen werkt, dan kijken we eerst naar gemeenten die dat al doen.

Bent u het er mee eens of denkt u er anders over? Laat het ons weten, wij gaan graag met u in gesprek.

Henk Groothuis, fractievoorzitter CDA-Deventer