01 maart 2017

Wij vragen uw stem!

Beste CDA’ers,

Gisteren vergaderde de Tweede Kamer voor de laatste keer voor de verkiezingen. Vanaf vandaag trekt de verkiezingskaravaan het land in. We staan aan de vooravond van een spannende, hectische, maar voor ons CDA ook buitengewoon kansrijke campagne. Vier jaar hebben we gebouwd. Dag voor dag, steen voor steen. Samen hebben we een bouwwerk neergezet dat staat als een huis. Een CDA dat met overtuiging en trots naar de kiezer gaat.

We doen dat in een voor veel mensen verwarrende tijd. Deze week hoorden we positief nieuws: Het financiële saldo van de rijksoverheid laat aan het eind van het jaar een plusje zien. De cijfers zijn goed. Maar toch knaagt het. Het knaagt omdat de zorgen van veel Nederlanders de afgelopen jaren eerder groter dan kleiner zijn geworden. Veel mensen zullen zich vertwijfeld vragen stellen: Is mijn baan zekerder geworden, is de studie van mijn kind betaalbaarder geworden, is de ouderenzorg beter dan vier jaar geleden? Voel ik me veiliger, is het beledigen en schelden verminderd? Als mensen die vragen stellen, zullen ze bij de beantwoording vaak aarzelen of ze zelfs met een ‘nee’ beantwoorden. En misschien geldt dat ook wel voor u.

Dat is de pijn die, niet zelden onzichtbaar, achter de positieve cijfers zit. Een negatief gevoel over de richting waarin de samenleving zich ontwikkelt. Te veel egoïsme, te veel eenzaamheid, onnodige verharding. Dat is niet de samenleving die het CDA wil. Het moet anders. Wij kunnen een beter Nederland bouwen. Wij gaan de komende weken ons verhaal vertellen voor de mensen áchter de cijfers.

Wij maken de economie eerlijker en de samenleving sterker. We willen een land dat zijn waarden en tradities koestert, dat families en gezinnen steunt en zorg biedt aan hen die dat nodig hebben. Hierover gaat ons verkiezingsprogramma, dit dragen alle kandidaten uit. Ik zal dat zelf als lijsttrekker doen, en ik hoop dat u dat ook doet in uw dorp of stad, tegenover uw vrienden, familie, bekenden of collega’s. U bent de ambassadeurs van het CDA voor dit betere Nederland. Van dit land dat wij door willen geven.

De komende weken zullen de CDA kandidaten en ik het hele land doorgaan. Er komt een serie landelijke lijsttrekkersdebatten aan. Ik doe daar graag aan mee. Ík wel.

Ik doe dat graag omdat ik er van overtuigd ben dat we als CDA de kans hebben om ons verhaal ook werkelijkheid te laten worden. Het liefst zou ik persoonlijk de komende drie weken alle verkiezingsmarkten en manifestaties langs gaan om samen met u de Nederlanders te overtuigen. Helaas gaat dat niet lukken. Maar ik weet dat overal in het land CDA’ers op dezelfde manier actief zijn. Het CDA is een volkspartij. Een partij die streeft naar een beter Nederland, een land dat we door willen geven. Ik heb alle vertrouwen in een geweldige uitslag op 15 maart.

Sybrand Buma