31 december 2020

Zorg voor elkaar!

2020 werd een ander jaar, anders dan wie dan ook zich voorstelde aan het begin van dit nieuwe en veelbelovende decennium.

2020 bood optimisme. Voor iedereen die kon en wilde werken was er wel werk. De bomen leken tot in de hemel te groeien. In 2020 was er ook onvrede. De boerenprotesten, bijvoorbeeld, werden groter en ook grimmiger. De lont van de bom die nu de toeslagenaffaire heet begon te smeulen. We hadden stevige discussies over de verduurzaming van onze energievoorziening. Maar niets wees op een radicale trendbreuk.

Ineens leken al deze zaken op z’n hoogst nog belangrijke bijzaken. We werden geconfronteerd met het coronavirus. Een virus die ons hele land platlegde. We werden voor eens en voor altijd bewust over onze kwetsbaarheid. Zekerheid werd onzekerheid, we werden overspoeld met uitspraken van deskundigen die ons angstig maakten en onze vrijheid werd enigszins beperkt door de intelligente lockdown.

Voor de gemeenteraad van Deventer en voor onze fractie was het zoeken naar welke onderwerpen echt belangrijk waren en welke van minder belang. De besluitvorming hebben we gelukkig op peil kunnen houden, maar makkelijk verliep dat niet. De raadsvergaderingen werden voornamelijk online georganiseerd en fysieke bijeenkomsten met bewoners werden geannuleerd.

We hebben in de eerste lockdown veel maatregelen genomen. Maatregelen voor mensen die steun hard nodig hadden en steun voor ondernemers die hard werden geraakt. Onze burgemeester heeft zich in die periode steeds meer ontpopt als een hardwerkende en vertrouwenwekkend burgervader. Hij verdient en heeft onze steun! Binnen CDA-Deventer werd de actie ‘Koop Deventer Waar’, waarbij mensen werden opgeroepen hun boodschappen te kopen bij de lokale ondernemer, georganiseerd. Samen met andere partijen hebben we een toekomstvisie ontwikkeld voor de binnenstad ‘De Nieuwe Binnenstad’. Tot slot hebben we gezamenlijk bereikt dat iedereen in Deventer de overgebleven kilo’s restafval tenminste voor drie jaar kunnen opsparen.

Ook voor het landelijk CDA was 2020 een roerige en spannende tijd. Het plotseling wegvallen van Minister Bruins waardoor Hugo de Jonge de verantwoordelijkheid kreeg over de coronacrisis. Een lijsttrekkersverkiezing met een spannende strijd tussen Hugo de Jonge en Pieter Omtzigt. Afgelopen maand besloot Hugo de Jonge zich terug te trekken als lijsttrekker omdat hij in het landsbelang niet langer deze rol kon combineren met zijn verantwoordelijkheid over de coronacrisis. Een moeilijke, maar moedige keuze! We spreken dan ook onze waardering en bewondering uit voor Hugo de Jonge. Pieter Omtzigt en Wopke Hoekstra vonden elkaar snel in het belang van CDA. Wopke Hoekstra werd onze nieuw lijsttrekker. Het CDA heeft een sterk team. Een team met visie, ambitie en daadkracht. Dat belooft veel goeds voor de avond van woensdag 17 maart 2021. Voor een land dat we door willen geven!

Voor 2021 wens ik dat afstand weer dichtbij wordt, alleen weer samen wordt en angst weer geluk wordt. Ik wens u een goede jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2021. Blijf zorgen voor elkaar!

Henk Groothuis, fractievoorzitter CDA-Deventer