12 januari 2017

Dinkelland weer bestuurbaar! Koers houden op de site.

Inleiding

De CDA fractie is zeer verheugd dat we een vervelende periode kunnen afsluiten. Het CDA wil graag werken aan goede inhoudelijke voorstellen, maar daar ging het de laatste tijd niet over. Het CDA wil er zijn voor de inwoners van Dinkelland en daar kunnen we ons nu weer voor de 100% op richten. Want met het toetreden van de heer Brand tot het college zorgen we ervoor dat er in Dinkelland  weer een college zit dat de uitvoering normaal ter hand kan nemen en is er een coalitie die in vertrouwen met elkaar kan samenwerken. We  kunnen weer aan het werk om de goede dingen te doen voor Dinkelland.

Dank aan burgemeester Ineke Bakker

Maar laat ik beginnen om een aantal personen te complimenteren. Als eerst wil het CDA dank uit  spreken naar burgemeester Bakker. Ze heeft de afgelopen 2 maanden alle zeilen bijgezet om als enig bevoegd bestuurder de dossiers die aandacht vroegen ter hand te nemen om toch nog enigszins Dinkelland te besturen. Ook heeft ze, in onze ogen, wijs gehandeld door de heer Geert Jansen te vragen als onafhankelijke verkenner. Iemand met ervaring, kennis, senioriteit en charisma. Mede hierdoor zijn wij nu in staat weer een college te installeren. Het CDA heeft dit als zeer waardevol ervaren en daarom hebben wij ook gezocht naar een formateur met een vergelijkbaar profiel. En dat is direct een bruggetje om formateur Wolter Lemstra ook via deze weg hartelijk te danken voor zijn inzet. De gesprekken onder zijn leiding verliepen in een ontspannen sfeer, met gevoel van urgentie en met de nodige humor. Nogmaals onze hartelijke dank.

Dank aan wethouder Alfons Steggink

Dan ook dank aan de heer Alfons Steggink. Hij heeft natuurlijk ook een vervelende periode achter de rug. Het is niet niks als je niet verder kunt en wilt met de partij, waarvan je medeoprichter bent en die mede door je inzet groot is geworden. Wij zijn echter content dat Alfons Steggink door wil als wethouder. Voor de stabiliteit van het college, continuïteit in dossiers en de bestuurlijke ervaring, die hij meeneemt is het van belang voor deze gemeente dat hij voor deze resterende periode in functie blijft.

Dank aan medewerkers Noaberkracht

Tenslotte een woord van dank aan de medewerkers van Noaberkracht. De laatste maanden is er onevenredig veel inspanning van hen verlangd om de bedrijfsvoering zonder een normaal functionerend college voort te zetten. Vanuit de directie en het management is alle medewerking verleend en door enkelen is zelfs in de kerstvakantie hard doorgewerkt. Wat ons betreft een dikke pluim en het verzoek aan de secretaris om deze complimenten door te geven aan de organisatie.

Voorzitter in het rapport van Geert Jansen lezen we de aanbeveling om het functioneren van deze raad te verbeteren. Het gaat hier onder andere over de cultuur in deze raad, omgangsvormen naar elkaar toe en het houden aan spelregels, zoals het regelement van orde van de raad en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. De afgelopen maanden heeft de raad niet in de geest met deze aanbeveling gehandeld en dat heeft zich onder andere geuit in artikelen van vorige week in TCTubantia met de suggestie dat de raad marionetten van het college zijn.

Marionetten van het college

Een zeer suggestief artikel en TCTubantia onwaardig.  Als eerste wil ik opmerken dat onze fractie niet gevraagd is om een reactie. Dus van hoor en wederhoor is geen sprake.

Dit artikel is waarschijnlijk ontstaan naar aanleiding van de opmerking van de heer Lemstra over de ‘coalitiediscipline’. De oproep dat de komende 1,5 jaar geen raadsleden van de coalitie ziek mogen worden, wordt nu zo uitgelegd, dat alle raadsleden van CDA, VVD en ABD verplicht moeten meestemmen met alle voorstellen van het college. En iedereen begrijpt natuurlijk dat dit grote flauwe kul is! De opmerking van Lemstra duidt op consequenties en verantwoordelijkheid van elk individueel raadslid bij een coalitie van de kleinst mogelijke meerderheid. Daarnaast is het goed om te benadrukken dat het addendum juist iets is van de drie  coalitiefracties, waarbij tussen de drie fracties volledige overeenstemming is bereikt. Het is dus niet zo dat de raadsleden van CDA, VVD en ABD ‘belast’ stemmen.

Juist het tegendeel is waar: zij hebben met volle overtuiging ingestemd met de tekst van het addendum. Overigens is dat niets nieuws. Het is juist gebruikelijk dat bij coalitieonderhandelingen gestreefd wordt overeenstemming tussen partijen op dossiers en thema’s.

En in het Nederlandse staatsrecht is het nog steeds zo dat

·        de raad de kaders stelt, zoals in een raadsperspectief

·        de raad het budgetrecht heeft en dit jaarlijks toekend via de begroting en

·        de wethouders door de raad worden benoemd om uitvoering te geven aan de kaders die de raad heeft gesteld.

En dat is in Dinkelland ook zo! Dus daarmee is direct de suggestie weerlegd dat het dualistisch stelsel niet wordt toegepast in onze gemeente. De raadsleden zijn dus geen marionetten van het college. Iedereen in deze raad of van de pers die het anders voorstelt heeft het niet begrepen en probeert de bestuurbaarheid bewust te ondermijnen.

Slot

Tot slot, het CDA heeft vertrouwen in de goede intenties van deze raad. En dit vertrouwen halen wij mede uit de nieuwjaarswens die de raadsnestor op 20 december heeft uitgesproken. Ze wenste om  in het nieuwjaar vast te houden aan de kerstgedachte. Dat we beseffen waarvoor we gekozen zijn en gezamenlijk het beste voor Dinkelland willen realiseren.

Wij kunnen ons niet voorstellen dat er fracties zijn die het met die wens niet eens zijn en daarom gaan wij er van uit dat alle fracties de onbestuurbare periode achter zich willen laten en dit laten zien door steun te geven aan dit nieuwe college en het voorstel dat nu voorligt steunen, zodat Dinkelland weer bestuurt kan worden en we over kunnen gaan tot  de orde van de dag. Rest ons om de heer Brand veel succes en werkplezier te wensen in zijn nieuwe functie als wethouder. Dat hij de goede dingen mag doen voor Dinkelland.