Het CDA in Dinkelland maakt zich zorgen over extreem dierenactivisme. De bezetting van een varkensboerderij afgelopen maandag in het Brabantse Boxtel zijn voor de partij reden om schriftelijke vragen te stellen.

Volgens het CDA mag iedereen een mening hebben over de agrarische sector, maar het bezetten van stallen en intimideren van boeren is een stap te ver! ‘’Boeren en hun gezinnen voelen zich steeds onveiliger op hun eigen erf’’, legt CDA-raadslid Jeannette Paus uit. ‘’Welke mening je ook hebt, dit kan en mag niet.’’

Het CDA wil weten of de gemeente Dinkelland voorbereid is op een situatie zoals die zich in Boxtel voordeed. Dierenactivisme is niet onbekend in Dinkelland. Na een verschrikkelijke brand bij een varkensbedrijf in augustus 2017 in Agelo is actie gevoerd door dierenactivisten. ‘’Dit roept bij alle partijen veel emoties op’’ merkt CDA-raadslid Arie Mentink op. ‘’Veiligheid van mens en dier dient altijd voorop te staan.’’ Volgens Mentink is het dierenwelzijn en - gezondheid in het gedrang bij dergelijke acties van dierenactivisten. ‘’Zowel de actievoerders, als andere betrokkenen, kunnen ziekten meenemen in de stal’’ vult Paus aan. ‘’De stress die het rumoer door de vele mensen tevens veroorzaakt bij de dieren is niet te overzien.’’

Het CDA heeft daarom aan burgemeester Joosten gevraagd hoe de gemeente Dinkelland zich voorbereid op eventueel extreem dierenactivisme. Ook wil de partij graag weten of en in hoeverre agrarische bedrijven in Dinkelland te maken hebben (gehad) met intimidatie van extreme dierenactivisten. ‘’Er is ook een andere kant: heftige reacties bij collega-boeren. Het gevaar van ‘voor eigen rechter spelen’ van omstanders moet voorkomen worden.’’ Dat kan volgens de christendemocraten enkel wanneer er duidelijk wordt opgetreden.

De CDA-fractie zegt contact te houden met agrariërs in haar achterban. ‘’Boeren schrikken van dit nieuws en het maakt hen ook boos’’, vertelt Mentink. ‘’Gegijzeld worden op je eigen erf en inbraken in je stal, is natuurlijk ongehoord. Dat willen we in Dinkelland echt niet hebben.’’