CDA Dinkelland is niet aan de formatietafel uitgenodigd en zal, zoals het er nu naar uitziet, plaatsnemen in de oppositie. ‘’Wij zijn er klaar voor om in de oppositie onze inwoners en ondernemers te blijven vertegenwoordigen’’, laat fractievoorzitter Marc Smellink weten.

Onder het motto ‘Vaak bi’j te bang’ stond CDA Dinkelland te popelen om, samen met de andere partijen, het goede werk van de afgelopen jaren voort te zetten in de coalitie. Toch heeft Lokaal Dinkelland (8 zetels) er voor gekozen om een college te vormen met VVD (3 zetels) en Progressief Dinkelland (2 zetels, voorheen PvdA en GroenLinks).

Na de verkiezingen heeft Lokaal Dinkelland met alle partijen gesprekken gevoerd. Smellink: ‘’Wij hebben de gesprekken vanuit de inhoud en het algemeen belang van onze inwoners gevoerd, met speciale aandacht voor de uitdagingen in het landelijk gebied en de vernieuwende samenwerking in de gemeenteraad en met het college.’’ Ondertussen heeft de gemeenteraad op hoofdlijnen een raadsakkoord gesloten.

Na het derde gesprek heeft Lokaal Dinkelland besloten om met VVD en Progressief Dinkelland een coalitie te vormen. ‘’De voornaamste reden is ‘vernieuwing in het college’. CDA Dinkelland heeft laten zien vernieuwend en de jongste partij in Dinkelland te zijn. Daar zijn we nog steeds trots op en dit laten we ook in de oppositie zien’’, aldus Smellink. ‘’Vanzelfsprekend wenst CDA Dinkelland de partijen veel succes met het vormen van een college’’.

Voor CDA Dinkelland staat voorop dat er de komende jaren veel uitdagingen op de gemeente afkomen. Denk daarbij aan de leefbaarheid van de kernen, betaalbare woningbouw, zorg dichtbij, toekomst van agrariërs en het opwekken van duurzame energie. ‘’CDA Dinkelland zal de inwoners en ondernemers blijven vertegenwoordigen en het beleid kritisch volgen’’, sluit Smellink af.