“Het mag niet zo zijn dat angst voor een plofkraak leidt tot het verdwijnen van zo’n essentiële voorziening. De geldautomaat is een belangrijke voorziening in kleine kernen en die moet daar blijven’’, stelt CDA-raadslid Edo van Bree.

De afgelopen week werden de inwoners van Tubbergen en Lattrop-Breklenkamp opgeschrikt door een poging tot een plofkraak. De poging mislukte, maar de schrik zat er goed in. Bij inwoners en bij banken. Direct werd besloten dat de enige geldautomaat in Lonneker (gemeente Enschede) zou moeten verdwijnen. Tot verbijstering en ergernis van de Dorpsraad Lonneker.

“Ik moet er niet aan denken dat de geldautomaat in kernen als Saasveld, Tilligte of Lattrop zou moeten verdwijnen”, geeft Van Bree aan. Weliswaar pinnen veel inwoners meer en meer hun dagelijkse boodschappen, maar met name ouderen betalen bij voorkeur met contant geld. Op deze manier kunnen zij hun uitgaven het beste in de gaten houden. Ouderen zijn niet altijd zo mobiel dat zij kilometers verderop in Denekamp, Ootmarsum of Weerselo kunnen pinnen. Of dat zij pinpas en pincode aan vrienden en familie moeten meegeven om zo aan cashgeld te komen en zo steeds meer van hun zelfstandigheid verliezen.

“De geldautomaat is een belangrijke voorziening in een klein dorp’’, vindt Van Bree. Het is één van de voorzieningen dat bijdraagt aan de leefbaarheid, net als de basisschool, het verenigingsleven, dorpscafé en de plaatselijke ondernemers. ‘’Verdwijnt één voorziening, dan wordt het steeds moeilijker om de boel overeind te houden.’’ De christendemocraten zien dat het verdwijnen van dit soort, voor het oog kleine, voorzieningen leiden tot een leefbaarheid dat steeds verder onder druk komt te staan.

Het CDA wil de ontwikkelingen nauwlettend volgen en als de nood aan de man komt samen met de dorpsraden optrekken, zodat mogelijkheden om veilig contant geld op te nemen ook op langere termijn blijven bestaan, ook in kleinere kernen.