CDA Dinkelland stelt schriftelijke vragen over de verdeling van politieagenten. Zij vragen aandacht voor criminaliteit als gevolg van regionale verschillen. ‘’Nederland heeft de veiligheid van zijn regio’s buiten de Randstad jarenlang verwaarloosd’’, vinden CDA-fractievoorzitter Marc Smellink en CDA-Kamerlid Anne Kuik.

De verdeling van het aantal agenten over het land is ongelijk, zo blijkt uit onderzoek van de NOS. Regio's in het oosten en noorden van Nederland krijgen in de praktijk veel minder agenten toebedeeld dan de grote steden in het westen. ‘’Oneerlijk en ook gevaarlijk’’, vindt Smellink. Hij vreest een waterbedeffect wanneer criminelen zich vestigen in de landelijke gebieden en grensregio's met minder politie. Het lijkt logisch om de meeste politiecapaciteit in de stedelijke gebieden in te zetten, maar er zijn goede redenen om anders te kijken naar de huidige verdeelmethode.

‘’Omdat we ons concentreren op waar de criminaliteit is en veel minder waar deze wellicht gemakkelijk kan ontstaan, zoals in de landelijke gebieden van het land, ligt een waterbedeffect op de loer’’, vindt Smellink. CDA Dinkelland pleit al langer voor extra inzet van agenten. ‘’De minister zegde onlangs op vragen van Kamerlid Kuik toe een nieuwe verdeelmethode te willen toepassen. Wat mij betreft brengen we daarmee meer evenwicht in de verdeling van agenten over heel Nederland, ook in Noordoost-Twente.’’

Het is begrijpelijk dat de politie zich richt op het gebied waar de schade en impact van criminaliteit het hoogst zijn. In de praktijk betekent dit echter vaak een bovengemiddeld grote inzet voor de Randstad. Uitgestrekte buitengebieden met een lage bevolkingsdichtheid, zoals de gemeente Dinkelland, hebben ook nog eens de verdelingssystematiek voor politiebudget en -personeel niet mee omdat deze in essentie gebaseerd zijn op het inwonertal. Zelfs de wettelijke norm van één wijkagent op vijfduizend inwoners wordt niet altijd gehaald.

Daarnaast kan de gemeente ook zonder politie-inzet de openbare orde en veiligheid verbeteren, vindt Smellink. Bijvoorbeeld door meer in te zetten op preventie, door bevoegdheden van boa’s te verruimen en de inzet van innovatie. ‘’Tegenover een georganiseerde misdaad moet een weerbare samenleving en georganiseerde overheid staan.’’