CDA Dinkelland wil dat het college kavels op nieuwbouwplan Rekers in Tilligte op de korte termijn ontwikkelt en uitgeeft. Daarvoor stellen zij schriftelijke vragen. ‘’Inwoners en de dorpsraad van Tilligte hebben de gemeente nadrukkelijk gevraagd om dit plan te ontwikkelen. Dit past bij de concrete en acute behoefte voor de leefbaarheid van Tilligte’’, constateert CDA-raadslid Erik Hemmer.

Jongeren voor Tilligte behouden
In het dorp Tilligte zijn veel jonge inwoners die graag willen bouwen en blijven wonen. ‘’Dat is goed nieuws voor Tilligte, want voor de leefbaarheid, scholen en verenigingen is het in een dorp van 750 inwoners van groot belang dat jongeren blijven’’, vindt Hemmer. Dorpsraad Tilligte heeft aangetoond dat er behoefte is aan grotere kavels om gezinswoningen te bouwen. Wanneer er geen perspectief op een bouwkavel komt, zullen zij elders zoeken naar mogelijkheden. ‘’Dat zou eeuwig zonde zijn.’’

Voldoende bouwgrond
In Tilligte is voldoende bouwgrond beschikbaar om deze uitbreiding te realiseren. Er zijn momenteel twee voor woningbouw in Tilligte. Het gaat hierbij om een inbreidingsplan, plan ten Dam en uitbreidingsplan Rekers. ‘’De gemeente Dinkelland heeft echter aangegeven het inbreidingsplan als eerste te willen realiseren, waarbij er sprake is van de bouw van kleinere woningen voor starters en senioren. Hierop volgt het uitbreidingsplan, terwijl er voldoende behoefte is voor beide plannen’’, ziet Hemmer.

Bouwen naar behoefte
Voor CDA Dinkelland is huisvesting van eigen inwoners en het bevorderen van leefbaarheid één van hun speerpunten. ‘’Het is van groot belang dat we goed luisteren naar wat er in de kernen leeft en wat de behoefte is’’, vindt Erik Hemmer. ‘’Daarom stellen wij schriftelijke vragen waarin we het college vragen in gesprek te gaan met de dorpsraad en potentiële bouwers. Onze boodschap: ontwikkel gelijktijdig het inbreidings- en uitbreidingsplan en blijf bouwen naar behoefte’’, aldus Hemmer namens CDA Dinkelland.