Persoonlijk wordt mij regelmatig de vraag gesteld: ''Hoe gaat het in de gemeenteraad in Dinkelland?'' Mijn antwoord is dan automatisch 'goed'. Afgelopen week werd mij deze vraag gesteld door een oom en tante van mij. Gaat het goed?

Het CDA is van mening dat het goed gaat in de gemeenteraad. De verhoudingen in de gemeenteraad zijn normaal. Wij komen tot besluiten die veelal in ruime meerderheid worden genomen en de samenwerking met het college van burgemeester en wethouders is prima.

De begroting ziet er goed uit. Ondanks dat de vergoedingen van het Rijk voor de kosten van het sociaal domein ongeveer 1,8 miljoen euro lager zijn dan de uitgaven kunnen we de meerjarenbegroting sluitend houden. Dit komt onder andere door het tijdig anticiperen op de te verwachten tegenvallers. Dit is een compliment aan wethouder Duursma die haar dossiers goed op orde heeft en aan de gemeenteraad dat durft te kiezen.

Wij zijn als CDA trots op de ambities die - ondanks de financiële druk - blijven uitvoeren. Dinkelland blijft bijvoorbeeld investeren in duurzaamheid, versterking van het MKB, versterken van de sportvoorzieningen en voldoende woningen voor jong en oud.

Als Dinkelland worden wij in Twente omschreven als 'de witte raaf' tussen de gemeenten die hun lasten verhogen. Ondanks het feit dat de begroting onder druk staat is Dinkelland in staat om te blijven investeren. Zo wordt ruim een half miljoen vrijgemaakt voor het toekomstbestendig maken van zwembad De Kuiperberg in Ootmarsum. Ook is er onlangs tien hectare grond aangekocht voor toekomstige woningbouw in Denekamp.

Kortom, het gaat goed in Dinkelland.

Jos Jogems
fractievoorzitter