Op initiatief van CDA Dinkelland, samen met Lokaal Dinkelland, Burgerbelangen Dinkelland en de Dinkellandse VVD wordt een uitgebreide zienswijze op het Provinciaal Inpassingsplan 'Achter de Voort, Agelerbroek en Voltherbroek' ingediend. Een prachtig stukje natuur, dat is aangewezen als beschermd natuurgebied Natura2000. Door de voorgestelde maatregelen verbeteren onder meer de leefomgeving van de zeggekorfslak en de kamsalamander.

Leefomgeving van omwonenden, boeren en grondeigenaren
De beschermende titel heeft veel invloed op de omliggende omgeving en brengt onzekerheid met zich mee. De titel Natura2000 legt de omliggende agrariërs en grondeigenaren beperkende maatregelen op. De gevolgen zijn moeilijk te overzien. Kortom, hoe zit het – naast de leefomgeving van de slak en salamander - met de leefomgeving van de omwonenden, boeren en grondeigenaren? Bij de Natura2000-gebieden, maar liefst zes in onze gemeente, heeft CDA Dinkelland de afgelopen jaren geluisterd naar de projectmedewerkers, agrariërs, grondeigenaren en omwonenden. Over de maatregelen die moeten worden getroffen, de gevolgen daarvan en de zorgen die er bestaan. De zorgen, met name voor de mensen die rondom deze gebieden wonen, hebben we al meerdere keren onder de aandacht gebracht in deze Raad, maar ook bij Statenleden van de provincie Overijssel, Tweede Kamerleden en bewindslieden. Aandacht voor de leefbaarheid in kleine kernen.

Sinds het afschieten van de PAS in 2019 maken wij ons hard voor de gevolgen van de maatregelen in en rondom de Natura2000-gebieden. We hebben diverse moties ingediend met oproepen om de agrariërs, grondeigenaren en omwonenden van deze gebieden te helpen. Aandacht te krijgen voor de zorgen over de leefbaarheid in de kleine kernen rondom deze gebieden. Oproepen en moties ingediend om duidelijkheid en perspectief te krijgen voor de boeren in en rondom het Natura2000-gebied. We zoeken naar realistische compensatie in geld of grond. We zoeken naar mogelijkheden tot innovatie, zodat de boerensector niet op slot wordt gezet. Het in gesprek gaan en blijven tussen de overheid en inwoners, op gelijkwaardige voet. Want zij hebben elkaar zo hard nodig.

Net als bij Springendal en Dal van de Mosbeek en de Bergvennen en Brecklenkampse Veld constateren we ook bij Achter de Voort, Agelerbroek en Voltherbroek veel onvrede over het proces en onzekerheid over de gevolgen. CDA Dinkelland heeft contact met de boeren en grondeigenaren gehouden en telkens bleven de geluiden dat de gesprekken over bestemming van gronden, maatregelen en compensatie niet op gang kwamen. CDA Dinkelland wil duidelijkheid en perspectief voor de omwonenden, boeren en grondeigenaren in en rondom het Natura2000-gebied, realistische compensatie in geld of grond en aandacht voor de gevolgen voor de leefbaarheid van de kernen.

Zienswijze uitbreiden
De insprekers hebben tijdens de commissievergadering hun verhaal, hun zorgen nogmaals duidelijk verwoord. De CDA-fractie is blij dat het college de zienswijze, die we hebben ingediend bij Bergvennen en Brecklenkampse Veld, één op één heeft overgenomen in dit voorstel. Door de veranderende omstandigheden, onder andere de stikstofbrief van het kabinet, hebben we de behoefte om de zienswijze uit te breiden. Op het onderdeel van compensatie bij waardevermindering voor alle grondeigenaren en de gebiedsgerichte aanpak. Dit verhaal riep bij fracties, tijdens de commissievergadering, reacties op om een signaal af te geven aan de provincie. CDA Dinkelland is dan ook blij om te zien dat er bij andere fracties ook zorgen zijn bij de consequenties van de Natura2000 maatregelen voor agrariërs en grondeigenaren. Daarom dienen we een amendement in om de voorgestelde zienswijze uit te breiden.

Behouden en versterken van de leefbaarheid
''CDA Dinkelland wil behoud en waar mogelijk versterken van de leefbaarheid voor alle inwoners, boer en natuur'', ligt Smellink toe. Bedrijvigheid voor ondernemers in het buitengebied zorgt voor werkgelegenheid en reuring. ''Deze bedrijvigheid en reuring maakt dat scholen en verenigingen in de kleine kernen ook bestaansrecht houden. Inwoners, boeren en de overheid hebben elkaar hard nodig.'' De CDA-fractie ziet welke emoties ontstaan als er niet wordt geluisterd, als er geen perspectief is, als het proces van Natura2000, en alles wat er nog op grondeigenaren afkomt, uitzichtloos is.

Dat zagen zij afgelopen woensdag bij de commissievergadering van de provincie Overijssel, waar Jeannette Paus en Rick Bos aanwezig waren. De CDA-fractie is bang dat we dit bij alle Natura2000-gebieden terugzien en dat uiteindelijke samenwerking of gesprek aan de keukentafel niet meer mogelijk is. ''Wat gaat het college, als bestuurlijk kartrekker, doen om dat vertrouwen te behouden? Om dat vertrouwen samen met de provincie terug te brengen? Want de overheid moet opnieuw met alle boeren en grondeigenaren om tafel voor de gebiedsgerichte aanpak.''

Zienswijze bij de provincie toelichten
De CDA-fractie heeft wethouder Brand gevraagd of hij, namens deze gemeenteraad, de zienswijze bij de Provinciale Staten van Overijssel wil toelichten. ''Om in Zwolle te laten horen wat dit besluit doet met de omwonenden van de gebieden, met uiteindelijke gevolgen voor alle inwoners van onze gemeente.'' Wethouder Brand heeft dit toegezegd aan de gemeenteraad.