Lokaal Dinkelland, VVD en CDA Dinkelland pleiten voor goed bereikbare vaccinatielocaties voor inwoners van de gemeente Dinkelland. Onlangs werd bekend dat Enschede één van de 25 vaccinatielocaties in Nederland is. Woordvoerders Annette Zwiep, Joris Poffers en Edo van Bree betreuren dat in Twente, één van de grootste brandhaarden van Covid-19, maar één locatie wordt ingericht. Zij pleiten dat minimaal één locatie voor de zorgwerkers en voor ouderen en kwetsbaren beschikbaar moet zijn in Dinkelland.

“Zorgwerkers uit Dinkelland of Tubbergen kunnen uitsluitend terecht bij de Universiteit Twente in Enschede. Een locatie, die vanuit deze gemeenten relatief slecht bereikbaar is. Zowel met het openbaar vervoer (langer dan één uur) als met de auto vergt deze reis veel tijd. Iemand uit bijvoorbeeld Breklenkamp, die met eigen vervoer reist, is toch vaak bijna twee uur bezig met de heen- en terugreis.

Alternatieve locaties zijn binnen een straal van 70 kilometer niet te vinden. De lange reistijden kunnen ervoor zorgen dat de animo bij zorgwerkers om zich daadwerkelijk te laten inenten minder wordt. Dit kan tot gevolg hebben dat de Covid-19 bestrijding minder succes oplevert dan gehoopt.

Er is alle reden om het aantal vaccinatielocaties in Twente uit te breiden. Daarom stellen deze drie partijen vragen aan het college van burgemeester en wethouders. Zij willen dat het aantal vaccinatielocaties in Twente wordt uitgebreid, zodat iedereen snel kan worden gevaccineerd. Zeker wanneer risicogroepen worden gevaccineerd zal een uitbreiding van bereikbare vaccinatielocaties noodzakelijk zijn. Het college zal daarvoor aan de bel moeten trekken bij de GGD,” vinden CDA, VVD en Lokaal Dinkelland.
Lokaal Dinkelland, VVD en CDA vinden het van het allergrootste belang dat zo snel mogelijk, zo veel mogelijk inwoners van Dinkelland beschermd worden tegen het Covid-19 virus. Daarom dringen zij aan op een spoedige beantwoording en snelle actie van het college.