Landelijk wordt door het ministerie van Justitie en Veiligheid een campagne tegen steekwapens onder jongeren georganiseerd. ''Op de landelijke website www.dropjeknife.nl is te zien dat geen enkele gemeente in Twente deelneemt aan deze actie, waarom?'' vraagt CDA-raadslid Marc Smellink zich af.

Het is mogelijk om messen of andere wapens unaniem en straffeloos in te leveren. Ruim tweehonderd gemeenten doen tussen 11 en 17 oktober mee aan de inzamelweek. In een deel van de deelnemende gemeenten is het ook mogelijk om vuurwapens in te leveren. Sinds 2019 is er landelijk een toename van steekincidenten waarbij jongeren betrokken zijn. Wapenbezit leidt eerder tot het gebruik van het wapen, met alle gevolgen van dien voor slachtoffer en dader. Volgens het ministerie draagt het afromen van het wapenbezit bij aan een veiliger samenleving voor jong en oud.

Omdat de gemeente Dinkelland niet meedoet met deze landelijke inleveractie vraagt de CDA-fractie aan de burgemeester of het bezit of gebruik van steekwapens of andere wapens een (toenemend) probleem in de gemeente Dinkelland of regio Twente is? Daarnaast willen zij weten waarom de gemeenten in Twente, waaronder de gemeente Dinkelland, niet bij deze landelijke inleveractie zijn aangesloten?