CDA heeft met steun van alle partijen in de gemeenteraad het college gevraagd om onderzoek te doen naar het uitdaagrecht en een online participatietool voor inwoners. ''Besturen doe je samen met inwoners, en dat vraagt een visie en strategie op het gebied van participatie'', vertolkt Marc Smellink namens de CDA-fractie.

De afgelopen jaren werden initiatieven in het kader van MijnDinkelland2030! door inwoners opgepakt. Het CDA wil deze aanpak uitbreiden, door inwoners in een vroeg stadium en op een moderne en laagdrempelige manier te betrekken bij plannen en beleid. Met ruimte voor verschillende meningen en standpunten. ''De gemeente bewaakt een open, eerlijk en zorgvuldig proces, en is verantwoordelijk voor het maken van de uiteindelijke keuzes. Participatie leidt immers tot draagvlak en eigenaarschap'', vindt de CDA-fractie. Daarnaast wordt in steeds meer gemeenten het uitdaagrecht toegepast. Denken inwoners gemeentelijke taken slimmer, beter, goedkoper of anders te kunnen? Dan vindt de CDA-fractie dat de gemeente Dinkelland uitgedaagd moet worden. Dat kan gaan om het onderhoud van een park of plein, het beheer van sportvelden of andere maatschappelijke voorzieningen.

Het CDA riep de gemeenteraad en het college op de mogelijkheden van het uitdaagrecht en online participatie te laten onderzoeken. Met succes, want alle partijen in de gemeenteraad hebben met het CDA-voorstel ingestemd.