CDA Dinkelland wil dat inwoners en ondernemers worden betrokken bij het opstellen van het parkeerbeleid in Ootmarsum. Het totaalplan Ootmarsum biedt hiervoor een goede mogelijkheid, vindt CDA-raadslid Erik Hemmer.

Vanwege het coronavirus zijn de terrassen van horecaondernemers tijdelijk uitgebreid en zijn er in de binnenstad alternatieve parkeerlocaties aangewezen, zoals op het Kerkplein. ‘’Voor ondernemers is dit een goede ontwikkeling’’, legt Hemmer uit. ‘’Maar de drukte die dit met zich meebrengt kent een keerzijde.’’

Veel toeristen, inwoners en ondernemers parkeren auto’s en fietsen in het centrum. Hierdoor ontstaat er overlast en irritatie tussen verschillende partijen. De CDA-fractie heeft in augustus 2019 al gepleit voor een fietsenstalling om overlast tegen te gaan. De uitbreiding van de terrassen loopt tot 1 november 2020. Dan zal er een evaluatie plaatsvinden. Dit is begin dit jaar afgesproken met de ondernemers en het Stadsberaad van Ootmarsum. De CDA-fractie vindt dat inwoners bij de evaluatie moeten worden betrokken.

Momenteel werkt het college aan een totaalplan voor Ootmarsum, waarin onder andere toerisme, parkeren en terrassen wordt geregeld. Het CDA vraagt het college om inwoners en ondernemers bij het opstellen van het plan te betrekken. Daarnaast kunnen de resultaten van de evaluatie worden gebruikt.

‘’Als we allemaal rekening houden met elkaar kunnen we de overlast en irritatie voorkomen’’, vindt Hemmer. ‘’Dat is voor inwoners, ondernemers en bezoekers van onze toeristenstad een goede zaak.’’ De CDA-fractie hoopt dat met invoering van het totaalplan voor Ootmarsum alle knelpunten worden opgelost. ‘’Ootmarsum is een prachtige stad waarin wonen, ondernemen en toerisme prima samen kunnen gaan, in goede balans en met ruimte voor elkaar’’, aldus CDA-raadslid Erik Hemmer.