De grensligging van Dinkelland biedt kansen, maar door belemmeringen kunnen inwoners hier niet optimaal van profiteren. Deze barrières staan in een brief van CDA Dinkelland, die woensdag in Den Haag is aangeboden.

Om te werken in Duitsland moeten ondernemers en werknemers zich behoorlijk verdiepen in de Duitse wet- en regelgeving. ‘’Er zijn door de jaren heen veel ondernemers en werknemers op de koffie gekomen met soms zeer nadelige financiële gevolgen’’, legt CDA-raadslid Elke Klunder uit. Zij heeft de brief samen met haar college Jeannette Paus-Weersink aangeboden aan CDA-Tweede Kamerlid René Peters. Hij beloofde de brief onder de aandacht te brengen bij fractievoorzitter Pieter Heerma en collega Pieter Omtzigt.

Het CDA ziet na gesprekken met werknemers en ondernemers, zoals Flexxolutions en KroeseWevers, dat er veel administratieve rompslomp ontstaat wanneer werknemers en ondernemers over de grens willen werken. Verkeerde toepassing  van regels kunnen tot hoge boetes leiden, schrijven Klunder en Paus-Weersink op. ‘’Wat ik oneerlijk vind, is dat vanuit Duitsland zoveel regels worden opgelegd, terwijl het andersom niet zo is.’’

De christendemocraten willen barrières wegnemen en optimaal gebruik maken van de grensligging. Daarvoor moeten de vele regels en verschillen tussen Nederland en Duitsland worden bezien. ‘’Wij verzoeken de Tweede Kamer in gesprek te gaan met de verantwoordelijke bewindslieden om te zoeken naar oplossingen waar veel Nederlanders uit de grensgebieden tegenaan lopen’’, legt Klunder uit.

CDA Dinkelland merkt op dat we er veel over de Europese Unie wordt gesproken en dat grenzen vervagen. ‘’Maar bij arbeid in Duitsland bestaat er een duidelijke grens met gevolgen voor ondernemers en werknemers’’, vindt Klunder. ‘’Als we hier in het oosten iets voor elkaar willen krijgen, moeten we naar Den Haag. We hopen dat onze actie succes heeft. Desnoods kaarten we dit in Brussel aan.’’