03 maart 2018

Gebruik biogas Dinkelland

2 maart 2018

CDA Dinkelland: Dorper Esch verwarmen met biogas uit Noord Deurningen

De raad van Dinkelland heeft vorig jaar besloten dat sportcomplex Dorper Esch in Denekamp toekomstbestendig verbouwd gaat worden. Als randvoorwaarde heeft de raad gesteld dat de verbouwing en het gebruik op een zo duurzaam mogelijk manier moet plaatsvinden. De raad heeft daarom extra geld beschikbaar gesteld voor het toepassen van duurzaamheidsmaatregelen. Nu doet zich een kans voor om het sportcomplex duurzaam te verwarmen met biogas van de lokale Energie coöperatie IJskoud uit Noord Deurningen. Het CDA juicht dit initiatief van harte toe en vraagt het college van Dinkelland om dit nader te onderzoeken in samenwerking met de coöperatie IJskoud.

Het zwembad in het sportcomplex Dorper Esch is een grootverbruiker van energie. Met name de ruimteverwarming en het verwarmen van het zwemwater zijn energie slurpers. Een eerste indicatieve berekening laat zien dat zowel de investeringskosten als de exploitatiekosten voor het verwarmen van het zwembad met biogas uit Noord Deurningen ten opzichte van warmtepompen lager is. Daar komt bij dat verwarming met biogas bewezen technieken zijn. De risico’s zijn hierdoor laag.

“Het zou een gemiste kans zijn als niet serieus onderzocht wordt of biogas uit Noord Deurningen in gezet kan worden voor de verwarming van het zwembad”, stelt CDA raadslid Michael Geerdink. “Hoe mooi zou het zijn als er een samenwerking komt tussen de lokale coöperatie IJskoud en de gemeente. Gezamenlijk zetten we Dinkelland dan op de kaart en geven het goede voorbeeld in de energietransitie”, vervolgt Geerdink zijn pleidooi.

Het CDA roept het college op om het gesprek aan te gaan met de coöperatie IJskoud om de kansen te verkennen en hiervan verslag te doen aan de gemeenteraad. Wij verwachten dat andere partijen in de raad deze oproep ondersteunen.

Voor nadere informatie:

Michael Geerdink 06 52633426

Jos Jogems 06 54216526

Als bijlage zijn de vragen bijgevoegd, die gesteld zijn aan het college van Dinkelland.