In het coalitieakkoord van de gemeente Dinkelland is in de agenda met de titel ‘Dinkelland in de regio‘ opgenomen dat ‘de ligging aan de grens met Duitsland, de vele contacten met de aangrenzende Duitse regio, waaronder Nordhorn Dinkelland een bijzondere positie geven. Deze positie kan sterker benut worden door wederzijdse samenwerking gericht op concrete praktische zaken’.

Tijdens de gezamenlijke raadsvergadering met de gemeenteraden van Nordhorn en Dinkelland op donderdag 17 januari is de grensoverschrijdende samenwerkingsovereenkomst een prima eerste stap in het versterken van deze samenwerking.

Wat het CDA betreft zoeken we ook verder naar andere samenwerkingsmogelijkheden. Hierbij denken wij in het bijzonder aan een gezamenlijke agenda op het gebied van werkgelegenheid, onderwijs en infrastructuur zoals openbaar vervoer. Het CDA roept daarom op een gezamenlijke lobby-agenda op te zetten naar de provincie en het Rijk in Nederland en Landkreis Grafschaft Bentheim en Bundesländer Niedersachsen in Duitsland om belemmeringen op gebied van met name arbeidsmarkt en onderwijs te beperken.