De gemeenteraad wil dat het college van B&W in gesprek blijft met het Openluchtmuseum Ootmarsum. Aanleiding was een geschil dat was ontstaan rondom de financiële afhandeling van het verlies van de horecafunctie van de Weemhof.

Een rechtszaak die hierover was aangespannen door het bestuur van het Openluchtmuseum Ootmarsum (OLM) werd gewonnen door het OLM waarop de gemeente Dinkelland een hoger beroep procedure instelde. Omdat het onderwerp 'onder de rechter' was vond het grootste deel van de vergadering in beslotenheid plaats. De CDA-fractie is geen voorstander van het vergaderen in beslotenheid, maar in dit geval was dat helaas noodzakelijk. Het resultaat van de vergadering was een motie waarin de raad het college oproept in gesprek te gaan met het bestuur van het OLM met als doel:

• Samen met het OLM te komen tot een samen gedragen privatiseringsproces, dat wordt begeleid door een samen aan te wijzen onafhankelijke derde.
  • Het samen opstellen van een lijst van gemeenschappelijke uitgangspunten, gericht op een gezamenlijk tevredenstellend resultaat.

Als dit lukt dan roept de raad het college op het hoger beroep in te trekken.

Privatisering
''Het CDA is blij met deze motie die door bijna de gehele raad is onderschreven. Mooi is ook dat het college heeft aangegeven deze motie uit te voeren'' zegt CDA-raadslid Erik Hemmer. ''Het OLM is belangrijk voor Ootmarsum en de gemeente Dinkelland. Het is een publiekstrekker waar veel enthousiaste vrijwilligers zich inzetten.'' Een samengedragen privatisering draagt bij aan een goede, financiële toekomst en dat is wat het OLM verdient, aldus Hemmer.

Hopelijk wil het bestuur van het OLM, net als raad en college het gesprek aangaan en zijn er geen gerechtelijke procedures meer nodig.