CDA stelt opnieuw vragen aan burgemeester Joosten van de gemeente Dinkelland over de problemen in de kerncentrale nabij Lingen. Nadat in mei al scheuren in twee verwarmingsbuizen van een stoomgenerator werden aangetroffen, waren er woensdag problemen met de stroomtoevoer.

Vorig jaar werden er raadsvragen en Kamervragen gesteld over een brand nabij de kerncentrale. Daarbij waren er problemen met de communicatie met de Nederlandse autoriteiten. Raadslid Marc Smellink van het CDA wil van de burgemeester weten of de communicatie dit keer wel goed verliep.

Volgens TC Tubantia werd er bij het testen door de Duitse kerncentrale problemen geconstateerd met gelijkrichters, een elektronische schakeling. De stroomtoevoer viel korte tijd weg. ‘’Het is goed dat de kerncentrale regelmatig testen uitvoert, maar worden Duitse en Nederlandse autoriteiten wel op de hoogte gesteld van mogelijke risico’s’’, vraagt CDA-raadslid Marc Smellink zich af. Hij vroeg afgelopen december aandacht voor het uitblijven communicatie na een brand in Lingen waarvan werd gesuggereerd dat deze plaatsvond in de kerncentrale. ‘’Gelukkig bleek dit niet waar te zijn en was er geen gevaar voor de volksgezondheid. Er zijn maatregelen toegezegd en ik wil graag weten wat hier de stand van zaken van is’’, stelt Smellink.

Het CDA wil daarnaast weten of er met de burgemeester of veiligheidsregio is gecommuniceerd door de kerncentrale of Duitse autoriteiten en of er risico’s zijn voor aangrenzende gemeenten. ‘’Alle risico’s moeten wat ons betreft zo veel mogelijk worden uitgesloten’’, vindt Smellink. ‘’In samenwerking met de Duitsers moeten we er voor waken dat de veiligheid gewaarborgd blijft.’’