Zaterdagochtend 3 september gingen gemeenteraadsleden, omwonenden, grondeigenaren, wethouder en het projectteam op de fiets door het gebied Agelerbroek en Voltherbroek om te luisteren naar het proces en de zorgen van omwonenden, boeren en grondeigenaren. Namens CDA Dinkelland waren Jeannette Paus, Guus Tijdhof en Marc Smellink aanwezig.

Natuur verbeteren
Het Natura2000-gebied Achter de Voort, Agelerbroek en Voltherbroek (AVAV) ligt tussen de stuwwal van Ootmarsum en de stuwwal van Oldenzaal, aan het kanaal Almelo Nordhorn. De provincie Overijssel heeft plannen voor de Natura 2000-deelgebieden Agelerbroek en Voltherbroek. In samenwerking met de gemeente Dinkelland wil ze de natuur in de gebieden verbeteren. Daarnaast worden er maatregelen getroffen voor de zeggekorfslak en de kamsalamander. De plannen liggen vanaf dinsdag 6 september zes weken lang ter inzage en wordt dinsdag 6 september in de raadscommissie besproken.

Negatieve gevolgen voor omwonenden
CDA Dinkelland maakt zich al langer zorgen over de gevolgen voor de omgeving van Natura2000-gebieden. In het Agelerbroek wordt de Tilligterbeek minder diep gemaakt. Daarnaast worden randsloten en greppels gedempt en het stuwpeil aan de noordzijde van het gebied in de zomer hoger ingesteld. Hierdoor komt het grondwaterpeil hoger te staan. Dit geldt ook voor het Voltherbroek. Dit betekent dat er zonder goede maatregelen negatieve gevolgen ontstaan voor omwonenden, maar ook grondeigenaren en boeren.

Goede afspraken voor alle partijen
De CDA-fractie blijft pleiten voor goede afspraken tussen de provincie, omwonenden en grondeigenaren van het Natura2000-gebied. ''Wij vinden dat de bewoner, beheerder en gebruiker van het gebied centraal moet staan in de plannen. Gebaseerd op feiten en realiteit'', laat CDA-raadslid Jeannette Paus weten. ''Luisteren naar elkaar en komen tot goede afspraken voor alle partijen. Daar zullen we dinsdag tijdens de commissievergadering voor pleiten.''